Napisz do nas: biuro@autoakademia.pl

Nasze nowe biuro: ul . Balicka 77, Kraków

Sprawdź nasze social media:

Zadzwoń do nas i zacznij z nami jeździć

+48 536 97 90 90
Powrót na górę

Zielony listek i nowe zasady

Dodano: Admin

23 sty, 2023

Idzie powoli nowe! Prawdopodobnie rok 2021 i 2022 to wdrożenie zmian jakie tu opisujemy. Najbliższe miesiące to ostatni okres kiedy można będzie uzyskać prawo jazdy na tzw. starych zasadach. Obecnie jeszcze wystarczy rozpocząć kurs w szkole jazdy i po jego ukończeniu zdać egzamin państwowy w WORD (MORD) w wybranym województwie. Żeby zdobyć prawo jazdy jeszcze na starych zasadach należy rozpocząć kurs i ukończyć go oraz zdać egzamin najpóźniej przed datą wejścia w życie nowych przepisów jakie ogłasza w komunikatach Ministerstwo Cyfryzacji. 

ZIELONY LISTEK – już niebawem!

To już pewne! System CEPiK 2.0 jest już gotowy.
Na czym będą polegać zmiany?


Każdy nowy kierowca po zdanym egzaminie będzie musiał przez pierwsze 8 miesięcy od daty wydania prawa jazdy jeździć pojazdem oznaczonym z przodu i z tyłu zielonym listkiem, nawet jeśli samochód będzie z wypożyczalni. Listek musi być umieszczony na szybach w prawym górnym rogu (patrząc od środka), czyli z zewnątrz naklejając – to w górnej części szyby po lewej stronie.

W razie braku szyby listek umieścić należy na karoserii pojazdu, a za brak listka grozić będzie mandat od policjanta.

ZIELONY LISTEK nie będzie mógł być mały i nie ukryjesz tego, że dopiero się uczysz. Naklejka będzie musiała mieć odpowiednie wymiary określone w rozporządzeniu t/j.  średnicę nie mniejszą niż 11 cm. Odkleić i zerwać z pojazdu będzie można go dopiero w 9 miesiącu posiadania prawa jazdy, czyli łatwo zapamiętać (jak w 9 miesięcznej ciąży) Do tego czasu obowiązywać Cię będą ograniczenia prędkości.

Jeżdżąc z zielonym listkiem (pierwsze 8 miesięcy) nie będzie wolno:

1) przekraczać prędkości 
– 50 km/h na obszarze zabudowanym,
– 80 km/h poza obszarem zabudowanym,
– 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej,

2) podejmować pracy zarobkowej w charakterze kierowcy w ramach prawa jazdy kategorii B;

Co jeszcze zmieni się jeszcze?

Będą 3 KURSY – zamiast jednego!

Każdy kandydat na kierowcę będzie musiał odbyć kilka szkoleń.

Kiedy już wejdą w życie zmiany w prawie drogowym dotyczące okresu próbnego i ograniczeń dla nowo upieczonych kierowców wprowadzony zostanie okres próbny dla osoby, która po raz pierwszy uzyska prawo jazdy kategorii B. Okres próbny będzie trwał 2 lata, począwszy od dnia, w którym zostanie jej wydany ten dokument w urzędzie (liczymy od daty wydania)

W okresie próbnym tzw. młody kierowca będzie zobowiązany:

Między 4 a 8 miesiącem, licząc od dnia otrzymania prawa jazdy odbyć – 2 szkolenia:

Pierwszy dodatkowy kurs dokształcający w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego prowadzony przez wojewódzki ośrodek ruchu drogowego w formie zajęć teoretycznych trwających 2 godziny teorii
– 100 zł

Drugie dodatkowe szkolenie praktyczne w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym prowadzone przez ODTJ – ośrodek doskonalenia techniki jazdy w formie ćwiczeń praktycznych trwających 1 godzinę zajęć praktycznych
– od 200 do 300 zł
Mało tego, wbrew temu co większość z Was myśli – na takim szkoleniu sobie nie pojeździsz… bo to zaledwie jedna godzina i w jedym samochodzie będzie mogło szkolić się naraz 3 kursantów. Ponieważ ośrodków ODTJ (Ośrodki Doskonalenia Techniki Jazdy) jest tylko 31 w Polsce to kolejki będą prawdopodobnie ogromne. Będzie masówa.

Po zakończeniu obu szkoleń dodatkowych będziesz musiał przedstawić Staroście otrzymane zaświadczenia o ukończeniu szkolenia w WORD i kursu w ODTJ, przed upływem 8 miesiąca posiadania swojego prawa jazdy.

KARY (przedłużenie okresu próbnego i kurs reedukacyjny)

Dwuletni okres próbny zostanie przedłużony:

–  o kolejne 2 lata, jeżeli w trakcie jego trwania kierowca popełni dwa wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji (tu chodzi np. kolizję drogową lub jazdę bez pasów)

Starosta wyda decyzję o przedłużeniu tego okresu na podstawie przypisanych Ci punktów karnych, a więc wtedy kiedy policjant ukarze Cię mandatem lub Sąd wyrokiem.

Kursy Reedukacyjne w ośrodkach egzaminowania (dotyczyć będą też „starych” kierowców)

Dodatkowo w razie popełnienia drugiego wykroczenia jako młody kierowca – otrzymasz od Starosty w drodze decyzji skierowanie na kurs reedukacyjny w WORD (MORD), który będziesz musiał odbyć w wymiarze 28 godzin teorii (to nie żart) i zapłacisz za to 500 zł.  Szkolenie będziesz musiał odbyć do 6 tygodni od otrzymania decyzji – w przeciwnym razie stracisz w ogóle uprawnienia do kierowania pojazdem.

Masz 24 punkty – będziesz miał duży problem …

Kurs reedukacyjny będzie dotyczył także starych kierowców, którzy przekroczą liczbę 24 punktów karnych za wykroczenia drogowe. Nie będzie już można zredukować liczby punktów jak do tej pory na kursach redukujących.
Jeśli uzbierasz 24 pkt. to będziesz musiał odbyć kurs w WORD za 500 zł, jeśli się nie zgłosisz – stracisz uprawnienia, a jazda bez uprawnień (jeśli zostały cofnięte) to już dziś nowe przestępstwo z art. 180a Kodeksu Karnego.

Zatem prawo jazdy będzie nie tylko trudniej zdobyć, ale także łatwiej będzie je bezpowrotnie stracić.

Podsumowując, nowe zmiany obejmą po części każdego kierowcę i dotyczyć będą wszystkich kierujących.
Jeśli jako nowy „młody” kierowca nie odbędziesz dodatkowych szkoleń to stracisz uprawnienia, ale także jeśli nałapiesz punktów karnych, czy tez spowodujesz np. 2 kolizje.

Doradzamy zatem uczyć się grzecznej oraz kulturalnej jazdy, bo z pewnością styl prowadzenia pojazdu zaowocuje w przyszłości dużymi oszczędnościami nie tylko w zakresie składek OC, ale też w liczbie nałapanych punktów karnych, których zresztą też więcej będzie można otrzymać po zmianie taryfikatora.

Zachęcamy jeszcze Tych co się zastanawiają do szkolenia w ramach starych przepisów,
póki jeszcze można!

Polecamy szkolenia z dodatkowymi pakietami jazdy po autostradzie i w nocy, co lepiej przygotuje do zdania egzaminu oraz samodzielnej bezpiecznej jazdy w zróżnicowanych warunkach drogowych.

Auto Akademia Kraków
www.auto-akademia.pl

94% uczniów
zdaje egzamin za
pierwszym razem

Kiedy lata temu tworzyliśmy tę szkołę Nikt nie myślał, że dziś (a wtedy kiedyś) będziemy mogli równać się z najlepszymi i najdroższymi w Polsce szkołami. Tak się jednak stało i wynikło z wielu przyczyn, ale jedna jest nadrzędna i da się ją wyodrębnić.. to po prostu dobrze wykonywana praca i ciągła myśl, że to jeszcze nie to. Przez ostanie 14 lat podnosiliśmy nasze umiejętności jeżdżąc po Polsce i Europie.

Zadzwoń i zacznij z nami jeździć

+48 536 97 90 90
lub Zapisz się online

Przeczytaj co mówią nasi kursanci

Kiedy lata temu tworzyliśmy tę szkołę Nikt nie myślał, że dziś (a wtedy kiedyś) będziemy mogli równać się z najlepszymi i najdroższymi w Polsce szkołami.

Nasza ocena to 4.65 (na podstawie 723 opinii naszych kursantów.)

Magda Relman

Instruktor: Marcin

Należę do osób którym wszystko ciężko przychodzi i bardzo się bałam, ale mile zostałam zaskoczona podejściem instruktora. Pan Marcin był bardzo cierpliwy i to Jemu zawdzięczam mój sukces. Szkoła bardzo dobrze przygotowuje, bardzo ciekawe zajęcia z teorii które wiele wyjaśniają.

Iza Baran

Instruktor: Łukasz

Bardzo miła atmosfera i super instruktor Pan Grzesiek. Uczyłam się na VW UP-ie i zdawałam na nim egzamin. Poszło gładko ;)

Paweł Kornaś

Instruktor: Maciek

Zdałem za pierwszym razem i polecam Pana Macieja. Konkretnie wytłumaczone i ćwiczone do skutku słabe punkty dały efekt. Szkoła na poziomie. Polecam.

0

Haki drogowe

Co warto wiedzieć, żeby nie zapłacić kary Bardzo często ciągniemy przyczepy nie sprawdzając danych w dokumentach, a problem powstaje kiedy do kontroli zatrzyma nas Policja lub...
Czytaj więcej

Telematyka w samochodach

TELEMATYKA, TELEMETRIA, a monitorowanie kierowcy – o co chodzi? Na polskim rynku już od kilku lat coraz bardziej upowszechniają się systemy pozycjonujące pojazdy...
Czytaj więcej

Mamowozy i Tatowozy – o co chodzi?

Czasy się zmieniają, ale ludzie są wciąż tacy sami .. Nasze wyobrażenia o idealnej rodzinie, rozwój motoryzacji oraz bogacące się społeczeństwo w obliczu technologii sprawia...
Czytaj więcej

Przyszłość kodeksu drogowego

Najbliższe lata 2019 i 2020 to będzie prawdziwa rewolucja dla kierowców. Rząd przygotowuje zmiany, które na wiele lat zmienią nasze zachowania na drodze. Już zniknął obowiązek posiada...
Czytaj więcej

Lustrzane Wypadki

Czym są autostradowe lustra i jak do nich dochodzi? W styczniu 2017 roku na autostradzie nr A1 pomiędzy Łodzią, a Piotrkowem Trybunalskim zderzyło się 76 samochodów po obydwu...
Czytaj więcej

Samochody B1 (L7e)

(L7e) to pojazdy czterokołowe tzw. CZTEROKOŁOWCE,  których masa bez obciążania nie przekracza 400 kg. Mogą to być zarówno pojazdy z karoserią i dachem (choć najczęściej wtedy z...
Czytaj więcej

Mobileye, czyli mobilne oko.

Co to jest Mobileye i jak działa? To najbardziej zaawansowany na świecie system wizyjnego bezpieczeństwa w pojeździe mający za cel zapobieganie wypadkom i koli...
Czytaj więcej

Wynajem samochodu – 11 zasad

Planujesz wynajęcie samochodu na wakacje? Chcesz wyjechać za granicę, czy będziesz jeździł po Polsce? Nasze porady pozwolą Ci podjąć bezpieczną i świado...
Czytaj więcej
1 2 3 7