Napisz do nas: biuro@autoakademia.pl

Nasze nowe biuro: ul . Balicka 77, Kraków

Sprawdź nasze social media:

Zadzwoń do nas i zacznij z nami jeździć

+48 536 97 90 90
Powrót na górę

Zasady jazdy nocą

Dodano: Admin

23 sty, 2023

Wydawałoby się, że to nic trudnego, a jedyną radą jak przychodzi na pierwszą myśl to po prostu jazda wolniejsza i uważniejsza niż za dnia. Zagrożeń jest jednak o wiele więcej niż może się wydawać, również technika jazdy nocą to cała paleta czynności jakich powinien kierowca mieć świadomość.

Kiedy jeździmy po zmierzchu?

W naszej szerokości geograficznej często, a jest to ściśle powiązane z porami roku. Latem słońce zachodzi później, zimą zmierzch zapada już popołudniem. Począwszy od 21 czerwca dzień staje się coraz krótszy, aż do przesilenia zimowego, które wypada w nocy  21 grudnia i dzień ten jest najkrótszym w całym roku kalendarzowym trwając zaledwie 7 godzin i 10 minut na północy Polski i nieco ponad 8 godzin na południu kraju.

Najczęściej po zmierzchu jeździmy w dwóch przypadkach (z dwóch powodów):
– kończąc dzień pracy (powroty) zazwyczaj przed północą docierając do celu,
– podróżując, często świadomie wybierając nocną porę uwagi na mały ruch (częściej latem),

W obu przypadkach dochodzi do wielu niekorzystnych sytuacji z uwagi na zmęczenie w ostatnim etapie jazdy tuż przed osiągnięciem celu podróży. Najwięcej zdarzeń drogowych odnotowuje się adekwatnie przed północą z uwagi na jeszcze dosyć duży ruch, a potem między godzinami 4:00, a 6:00 nad ranem.

Przyczyna wypadków?
Zmęczenie i chęć osiągnięcia celu na siłę przy braku koncentracji , osłabieniu uwagi, pogorszeniu ostrości wzroku, zawężeniu peryferyjnego pola widzenia i nieustannie nawarstwiającego się znużenia.

Jednak to nie cały obraz przyczyn i zagrożeń związanych z kierowaniem po zmierzchu, są też i zalety takiej jazdy, ale trzeba wiedzieć na co i kiedy zwracać uwagę.

Nocna jazda ma wiele zalet, szczególnie na długich trasach poza obszarami zabudowanymi. Przede wszystkim nie musimy stać w zatorach drogowych, walczyć  z  upałami w czasie lata, czy też wlec się za jadącym do pola ciągnikiem rolniczym. Pozornie takie podróżowanie może wydawać się szybsze i bezpieczniejsze, jednak w praktyce wiele sytuacji może zaskoczyć.

 

10 ZASAD BEZPIECZNEJ JAZDY PO ZMIERZCHU (W NOCY)

 

1.GODZINY ŚMIERCI  [2:00-5:00]

Pamiętaj, że największą wydolność masz w ciągu dnia – godzinę po śniadaniu – aż do obiadu, czyli mniej więcej od 8:00 – 14:00. Wyjątkiem są młodzi mężczyźni, którzy potrzebują więcej snu i po przebudzeniu przez około godziny czasu są jeszcze ogłuszeni (zaspani) za co odpowiada większy poziom melatoniny jaki produkują ich młode organizmy. Po obiedzie w środku dnia, im bardziej jest on obfity krew spływa do żołądka by trawić, więc tym mniej jest jej w mózgu i wtedy najlepiej nie kierować pojazdem.

Z kolei po zmroku organizm będzie chciał wypoczywać, a im bardziej wyczerpany tym szybciej będzie wyłączał poszczególne poziomy koncentracji uwagi. Często dochodzi  do mikro-zaśnięć  trwających od 2 – 10 sekund, a to czas w którym zależności od prędkości pokonujesz nawet kilkaset metrów.

Walka ze snem – poprzez otwieranie okien, słuchanie głośnej muzyki, śpiewanie, krzyczenie, ściskanie kierownicy, żucie gumy, picie kawy w czasie jazdy, ustawianie nawiewu na max-a , czy skręcanie klimatyzacji na minimum – NIC NIE DAJE!

Wiedząc o tym, zadbaj o sen i odpowiednio małe porcje posiłków.

 

2.DIETA KIEROWCY

To bardzo ważny i nie doceniany aspekt dla kierowania pojazdem. Żeby organizm nie zużywał energii na trawienie, musimy odpowiednio się odżywiać za kierownicą.  Nigdy się nie przejadaj, pij dużo czystej wody i unikaj sztucznego cukru, który jest w słodyczach, napojach energetycznych, gumach do żucia itp.  Aspartam  demoluje koncentrację kierowcy, a wysoce przetworzone cukry dają tylko chwilowy efekt ożywienia, potem następuje długotrwałe znużenie, a organizm woła o kolejnego batonika!  To tłumaczy dlaczego kierowcy mają takie brzuchy, które zresztą w czasie wypadku wypełnione do granic możliwości, ściśnięte pasem lub elementem karoserii pękają … dalej może już nie będę obrazował tego co się dzieje…
Zatem, odżywiaj się zdrowo, czyli na przekąski orzechy, banany, czarna kawa bez cukru, prawdziwa gorzka czekolada i dużo …dużo czystej wody!  Często też wypróżniaj się na trasie, nigdy nie kieruj z pełnym pęcherzem i nie wstrzymuj!
To wbrew pozorom bardzo ważna zasada.

Jedz mało, ale za to częściej i planuj zawsze duże śniadanie, mały obiad oraz symboliczną kolację…
Stosuj zasadę „kierowca od stołu odchodzi niedojedzony, by w wypadku być ocalonym”

 

3.ODPOCZYNEK

Im częściej tym lepiej. Jadąc w nocy nie żałuj zatrzymać się na stacji i wypić kawę na miejscu. Przespaceruj się, przy okazji sprawdź stan czystości reflektorów, szyb, lusterek wstecznych. Masz tez okazję zatankować i spokojnie zadzwonić do najbliższych, czy też sprawdzić mapę lub ustawić nawigację. Przerwa powinna trwać minimum 15 minut i należy się poruszać, nawet jeśli miałby to być spacer do ubikacji : )

 

4.JASNOŚĆ DESKI ROZDZIELCZEJ I INNYCH URZĄDZEŃ

Jeśli tylko masz możliwość regulacji natężenia podświetlania wskazań na pulpicie to zmniejsz je na tyle żeby nie zwracało Twojej uwagi . Pamiętaj, że w całkowitej ciemności bardzo jasna deska lub urządzenie nawigacyjne będzie powodować rozszerzanie się źrenic i dekoncentrację. Łatwiej wtedy też o efekt olśnienia przez pojazd nadjeżdżający z przeciwka, a ludzkie oko niestety zawsze odruchowo „patrzy” w środek źródła światła.

Pamiętaj też, żeby zabronić pasażerom włączania oświetlenia kabiny, czy też korzystania z laptopa – którego łuna światła z monitora będzie rozświetlać wnętrze i odbijać się od szyb, co również może dać złudne wrażenia dla kierowcy i powodować dekoncentrację.

 

5.EFEKT LATARNI

Ma swoje wady i zalety. Na czym polega?
Po prostu na tym, że dostrzegasz snopy świateł i punkty świetlne pochodzące od innych pojazdów, ale niestety nic poza nimi. Czasem jeszcze odbłysną się oczy zwierząt na poboczu drogi, ale tego nikomu nie życzę… bo zazwyczaj zwierzak niezwłocznie po tym jak go oświetlisz atakuje jezdnię : (

Zalety „efektu latarni” to wczesne zauważanie innych uczestników którzy też to światło na drogę rzucają i tu nawet wcześniej możesz zauważyć niż w dzień, że zza budynku za chwilę wyjedzie samochód, bo widzisz snop jego światła. Jadą po zakrętach i widząc na pasie przed Tobą inne czerwone punkty (tylne światła pozycyjne) masz informację o tym jak przebiega droga, z kolei widząc jak rozbłyskują światła STOP-u masz informację, że kierowca jadący przed Tobą coś zauważył lub jest tam jakaś przeszkoda.

Wady. Jest ich niestety więcej.

W ciemności ginie całe otoczenie drogi oraz horyzont. Nie widzisz dojeżdżających z bocznej drogi rowerzystów, ubranych na ciemno (bez odblasków – wbrew obowiązkowi) pieszych, czy najbardziej niebezpiecznych – zwierząt w pobliżu jezdni, ale poza strumieniem Twojego światła z reflektorów.
Pomagać tu mogą nowoczesne światła adaptacyjne spotykane w drogich modelach samochodów, czy też system doświetlania zakrętów. Jednak to kosztuje i nie jest powszechnie występującym wyposażeniem pojazdów.

Kolejne zagrożenie to „cień” pojazdu z na przeciwka. Niestety nie widzisz co jest za nim, kiedy nadjeżdża, bo oślepia Cię swoim strumieniem światła. Zatem nie widzisz ani tego co jest po bokach drogi, ani tego co znajduje się przed Tobą na wprost po przeciwnej stronie drogi.

 

6.UŻYWAJ ŚWIATEŁ DROGOWYCH

Kierowcy nie są przyzwyczajeni do ich używania, a przecież przepisy dopuszczają ich używanie wszędzie tam, gdzie mamy nie oświetloną drogę. Jedyny warunek – to NIE OŚLEPIAĆ INNYCH! Warto też korzystać na krętych drogach ze świateł przeciwmgielnych przednich, których wtedy użycie jest zgodne z przepisami.
Rób „zdjęcia rentgenowskie” – tzn. kiedy tylko masz możliwość oświetlaj drogę światłami drogowymi i zapamiętuj co było w jej otoczeniu, kiedy już przełączysz je z powrotem na światła mijania.

 

7.MIEJ PUNKT ODNIESIENIA

Nigdy nie patrz w światła samochodów z przeciwka, skupiaj wzrok na środku swojego pasa ruchu i obserwuj prawą krawędź jezdni. Jeśli na drodze są wymalowane pasy krawędziowe, to sprawa jest prosta. W przeciwnym razie musisz zdecydowanie zwolnić i trzymać się jak najbliżej prawej lub mając linię w osi jezdni – obserwować ją i trzymać się w stałej odległości od niej.

 

8.DROGA ZATRZYMANIA = ZASIĘGOWI ŚWIATEŁ

To najważniejsza zasada od której zależy Twoje bezpieczeństwo! Musisz zawsze jechać z taka prędkością, żebyś w razie zauważenia przeszkody np. leżących zwłok zwierzęcia, zdążył wyhamować lub ominąć przeszkodę na odcinku równym długości zasięgu Twoich świateł. Pisząc prościej masz zawsze widzieć miejsce w którym w razie nagłego – awaryjnego hamowania się zatrzymasz.

Oczywiście ciężko tę zasadę zrealizować na autostradach, gdzie prędkości dopuszczalne to 140 km/h , a wymagany zasięg świateł mijania to zaledwie 40 metrów , czyli tyle co przejeżdżasz w ciągu 1 sekundy, a więc Twojego czas reakcji (optymalnego)
140 km/h =  140 x 1000m/3600s = 38,88 m/s =  38,9 m/s

Zdecydowanie warto korzystać z aplikacji nawigacyjnych ostrzegających on-line o zagrożeniach na drodze. Obecnie popularne są na rynku aplikacje Coyote i Yanosik, dzięki nim możesz mieć informację od innych zalogowanych w takim systemie kierowców – co się dzieje na drodze po której jedziesz. To coraz popularniejsze narzędzia komunikacji między kierowcami i prognozuję im osobiście wielki sukces, gdyż po prostu są skuteczne.

9.ZBAWIENNY ODSTĘP – WIĘKSZY NIŻ  ZASIĘG„RAŻENIA” ŚWIATEŁ

Pamiętaj, żeby jadąc w nocy na nie oświetlonej drodze – utrzymywać taki odstęp od poprzedzającego pojazdu, aby snop twoich świateł nie oświetlał lusterek kierowcy przed Tobą.  Najlepiej jeśli granica światło-cienia kończy się na zderzaku pojazdu poprzedzającego. Ważne też żebyś zawsze sprawdzał, czy masz prawidłowo ustawione reflektory i żarówki zgodne z zaleceniami producenta oraz kompatybilne z kloszem reflektora.

 

10.NOC – TO NISKA TEMPERATURA

Nie każdy ma świadomość, że temperatura nocą potrafi spadać o ponad połowę od wskazań w ciągu dnia. Szczególnie ważne jest to w okresie jesieni, zimy i wczesną wiosną z uwagi na zjawisko gołoledzi, które występuje w temperaturze od 0 do 4 stopni, czyli na tzw. PLUSIE! Jadąc po drogach w zróżnicowanym terenie, gdzie występują zbiorniki wodne, wiadukty, wierzchołki wzniesień – musisz o tym pamiętać. Utrata przyczepności nawet na 1 sekundę przy prędkości 100 km/h – kończy się zazwyczaj na cmentarzu.

Latem w tych miejscach zazwyczaj występuje – MGŁA!

Dlatego musisz zawsze pamiętać, że jeśli nie widzisz lub nie jesteś pewny – to zawsze zwalniaj!

 

Nasza szkoła oferuje i poleca odbycie jazd szkoleniowych na trasach południowej Polski w oparciu o powyższe zasady pod okiem doświadczonego instruktora. Zachęcamy do zapoznania się z ofertą PAKIET NOC – kliknij

 

PAKIET SZKOLENIA NOCNEGO
PAKIET SZKOLENIA AUTOSTRADOWEGO
SZKOLENIE NA PŁYCIE POŚLIZGOWEJ

94% uczniów
zdaje egzamin za
pierwszym razem

Kiedy lata temu tworzyliśmy tę szkołę Nikt nie myślał, że dziś (a wtedy kiedyś) będziemy mogli równać się z najlepszymi i najdroższymi w Polsce szkołami. Tak się jednak stało i wynikło z wielu przyczyn, ale jedna jest nadrzędna i da się ją wyodrębnić.. to po prostu dobrze wykonywana praca i ciągła myśl, że to jeszcze nie to. Przez ostanie 14 lat podnosiliśmy nasze umiejętności jeżdżąc po Polsce i Europie.

Zadzwoń i zacznij z nami jeździć

+48 536 97 90 90
lub Zapisz się online

Przeczytaj co mówią nasi kursanci

Kiedy lata temu tworzyliśmy tę szkołę Nikt nie myślał, że dziś (a wtedy kiedyś) będziemy mogli równać się z najlepszymi i najdroższymi w Polsce szkołami.

Nasza ocena to 4.65 (na podstawie 723 opinii naszych kursantów.)

Magda Relman

Instruktor: Marcin

Należę do osób którym wszystko ciężko przychodzi i bardzo się bałam, ale mile zostałam zaskoczona podejściem instruktora. Pan Marcin był bardzo cierpliwy i to Jemu zawdzięczam mój sukces. Szkoła bardzo dobrze przygotowuje, bardzo ciekawe zajęcia z teorii które wiele wyjaśniają.

Iza Baran

Instruktor: Łukasz

Bardzo miła atmosfera i super instruktor Pan Grzesiek. Uczyłam się na VW UP-ie i zdawałam na nim egzamin. Poszło gładko ;)

Paweł Kornaś

Instruktor: Maciek

Zdałem za pierwszym razem i polecam Pana Macieja. Konkretnie wytłumaczone i ćwiczone do skutku słabe punkty dały efekt. Szkoła na poziomie. Polecam.

0

Haki drogowe

Co warto wiedzieć, żeby nie zapłacić kary Bardzo często ciągniemy przyczepy nie sprawdzając danych w dokumentach, a problem powstaje kiedy do kontroli zatrzyma nas Policja lub...
Czytaj więcej

Telematyka w samochodach

TELEMATYKA, TELEMETRIA, a monitorowanie kierowcy – o co chodzi? Na polskim rynku już od kilku lat coraz bardziej upowszechniają się systemy pozycjonujące pojazdy...
Czytaj więcej

Mamowozy i Tatowozy – o co chodzi?

Czasy się zmieniają, ale ludzie są wciąż tacy sami .. Nasze wyobrażenia o idealnej rodzinie, rozwój motoryzacji oraz bogacące się społeczeństwo w obliczu technologii sprawia...
Czytaj więcej

Przyszłość kodeksu drogowego

Najbliższe lata 2019 i 2020 to będzie prawdziwa rewolucja dla kierowców. Rząd przygotowuje zmiany, które na wiele lat zmienią nasze zachowania na drodze. Już zniknął obowiązek posiada...
Czytaj więcej

Lustrzane Wypadki

Czym są autostradowe lustra i jak do nich dochodzi? W styczniu 2017 roku na autostradzie nr A1 pomiędzy Łodzią, a Piotrkowem Trybunalskim zderzyło się 76 samochodów po obydwu...
Czytaj więcej

Samochody B1 (L7e)

(L7e) to pojazdy czterokołowe tzw. CZTEROKOŁOWCE,  których masa bez obciążania nie przekracza 400 kg. Mogą to być zarówno pojazdy z karoserią i dachem (choć najczęściej wtedy z...
Czytaj więcej

Mobileye, czyli mobilne oko.

Co to jest Mobileye i jak działa? To najbardziej zaawansowany na świecie system wizyjnego bezpieczeństwa w pojeździe mający za cel zapobieganie wypadkom i koli...
Czytaj więcej

Wynajem samochodu – 11 zasad

Planujesz wynajęcie samochodu na wakacje? Chcesz wyjechać za granicę, czy będziesz jeździł po Polsce? Nasze porady pozwolą Ci podjąć bezpieczną i świado...
Czytaj więcej
1 2 3 7