Napisz do nas: biuro@autoakademia.pl

Nasze nowe biuro: ul . Balicka 77, Kraków

Sprawdź nasze social media:

Zadzwoń do nas i zacznij z nami jeździć

+48 536 97 90 90
Powrót na górę

Szkolenie Autostradowe

Dodano: Admin

23 sty, 2023

Pozornie może się wydawać, że nie ma nic prostszego niż jazda na wprost po autostradzie. Jednak właśnie tam dochodzi do najbardziej spektakularnych wypadków przy dużych prędkościach. Jakie błędy popełniają kierowcy oraz na co należy zwracać uwagę dowiesz się czytając nasz artykuł.

Zagrożenia i zasady jazdy po autostradach oraz ekspresówkach

ŚMIERCIONOŚNA MONOTONIA
Autostrady i drogi ekspresowe  charakteryzują się długimi i prostymi odcinkami przedzielonymi delikatnymi łukami. Monotonna jazda z czasem zachęca kierowców do odwracania uwagi od tej nudnej linii jazdy..  i tak jednych pobudza do szybszej jazdy, głośnej muzyki i jazdy w jej rytm….
A drugich do .. obsługi smartfonów, obniżenia oparcia i sączenia kawy.
Nikt z Nich jednak  nie zwalnia!
Kierowcy poruszają się z dużymi prędkościami i czas reagowania na ewentualne zagrożenia jest w związku z tym bardzo ograniczony, a skutki błędów mogą być katastrofalne. Długa jazda autostradą z czasem nudzi i obniża koncentrację, to niestety pierwszy krok do wypadku…

Od PRĘDKOŚCI do UMIEJĘTNOŚCI …
Bardzo często młodzi kierowcy testują swoje świeżo zakupione samochody na autostradach. Niestety bardzo często kończy się to wypadkiem, gdyż samochody są w opłakanym stanie technicznym i nie wytrzymują dużych prędkości. Jeszcze częściej za prędkością nie nadążają umiejętności kierowców, co stanowi najczęstszą przyczynę wypadków na drogach w ogóle!

ZASADY JAZDY PO AUTOSTRADZIE

  1. Na autostradzie i drodze ekspresowej zabronione jest:
    – cofanie,
    – zawracanie ( oprócz skrzyżowań i miejsc do tego przeznaczonych ),
    – zatrzymanie się na pasie między jezdniami,
    – zatrzymanie się lub postój w innym miejscy niż do tego przeznaczone (MOP-y)
    (MOP – to Miejsce Obsługi Podróżnych, najczęściej ze stacją benzynową i parkingiem)
  2. W razie AWARII na autostradach i drogach ekspresowych trzeba zjechać na pobocze oraz oznakować pojazd tak, żeby być z daleka widocznym dla innych nadjeżdżających!

    MUSISZ
    oznakować pojazd poprzez:
    – włączyć światła awaryjne,
    – trójkąt ostrzegawczy ustawić w odległości ok 100 m za pojazdem,
    PAMIĘTAJ – TO BARDZO WAŻNE!
    – nigdy nie siedź w samochodzie,
    – przed wyjściem z auta załóż kamizelkę odblaskową,
    – przejdź przez barierkę ochronna lub ekran dźwiękochłonny
    (nigdy nie stój na jezdni obok samochodu lub przed nim)
    – wezwij pomoc telefonicznie dzwoniąc na numer 112,
    – sprawdź na słupku hektometrycznym – gdzie jesteś?
    – podaj kierunek w jakim jechałeś,
    – jeśli nie masz telefonu, szukaj punktu SOS wzdłuż drogi,
  3. Poruszając się po drogach ekspresowych i autostradach zawsze zwracaj uwagę na poziom paliwa. Jadąc z dużą prędkością spalanie paliwa jest szybsze, a stacje benzynowe występują rzadko w szczególności na nowo otwartych odcinkach szybkich dróg.
  4. Poruszaj się wyłącznie prawym pasem. Lewy pas służy tylko do wyprzedzania!
    W Polsce można też wyprzedzać z prawej, ale lepiej nie stosować tego manewru, gdyż mało
    kto ma świadomość tego przepisu i nie spodziewa się z założenia szybszego pojazdu z prawej!
  5. Jadąc po autostradzie, zbliżając się do wjazdów – zmieniaj pas ruchu na lewy, ale tylko wtedy kiedy będziesz miał możliwość i nie spowodujesz, że jadący lewym pasem ruch będzie musiał przez Ciebie zwalniać. Zmiana pasa na lewy jest wtedy dopuszczalna, gdyż ułatwia włączenie się na prawy pas pojazdom wjeżdżającym na autostradę.
    Mijając wjazd powinieneś z powrotem powrócić na prawy pas, chyba że chcesz wyprzedzać jadących wolniej po prawym pasie.
  6. Zbliżając się do zjazdu z którego chcesz skorzystać musisz:
    włączyć kierunkowskaz z dużym wyprzedzeniem
    (powinien przynajmniej 7 razy „mrugnąć” zanim pas zmienisz)
    – nigdy nie hamuj na głównej jezdni, ale dopiero kiedy zmienisz pas na zjazdowy,
  7. Zmieniając pasy przy dużej prędkości stosuj algorytm:
    LUSTERKA – KIERUNKOWSKAZ –LUSTERKA – KIEROWNICA
    – sprawdź we wszystkich lusterkach co się za Tobą dzieje,
    – włącz kierunkowskaz (niech już go widzą!)
    – teraz dokładnie sprawdź czy pas na który chcesz wjechać jest pusty?
    – dopiero teraz możesz wykonać płynny ruch kierownicą w celu rozpoczęcia zmiany pasa,
  8. Im szybciej jedziesz – trzymaj większy odstęp od pojazdu przed Tobą!
    Jazda po równej autostradzie często obniża naszą czujność i zapominamy, że z dużej prędkości hamowanie trwa dłużej i droga zatrzymania jest bardzo długa!
  9. Rób przerwy, nie uśnij!
    Szczególnie w nocy, musisz jechać wolniej i utrzymywać odstępy. Jeśli czujesz się znużony lub znudzony jazdą – zjedź na stację i kup wodę oraz czekoladę. Wypij i zjedz na miejscu!
    Nie stosuj metod pobudzania w czasie jazdy, to nie działa.
    Głośna muzyka, śpiewanie, mówienie do siebie, czy popijanie napoju energetycznego w czasie jazdy działa tylko chwilowo! Również słodzona aspartamem kola i zawierające ten środek gumy do żucia wpływają bardzo negatywni e na koncentrację, stąd zdecydowanie lepiej postawić na kawę z czekoladą na stacji paliwowej, potem krótki spacer i dopiero dalsza podróż! Wioząc pasażerów odpowiadasz też za ich życie! Pamiętaj o tym!
    Kilka kalorii więcej lepsze niż śmierć na skutek zaśnięcia.
  10. NIGDY SIĘ NIE SPIESZ!
    Jazda na czas,  strach przed spóźnieniem na spotkanie lub po prostu bicie rekordów prędkości  na autostradach kończy się wypadkami.  Autostrada to nie jest tor wyścigowy, a inni znajdujący się na autostradzie kierowcy mogą być „NIEDZIELNYMI” stąd bardzo szybka jazda to ogromne zagrożenie, nawet jeśli jesteś uważasz, że umiesz szybko jeździć.
    Badania ankietowe wykazują, że aż 70 % kierowców uważa, że potrafi szybko jeździć  : /
    Wypadki powodowane na autostradach są w 79 % zawinione przez kierowców…

Pamiętaj, że życie jest jedno i lepiej dojechać później niż wcale. Nawet drobna kolizja na autostradzie to stracone godziny i ogromne koszty holowania pojazdu. Umiejętność jazdy po szybkich drogach to zaleta którą posiadają tylko doświadczeni lub odpowiednio wyszkoleni kierujący.

Zobacz nasze oferty szkoleń

SZKOLENIE NOCNE

SZKOLENIE AUTOSTRADOWE

SZKOLENIE NA PŁYCIE POŚLIZGOWEJ

94% uczniów
zdaje egzamin za
pierwszym razem

Kiedy lata temu tworzyliśmy tę szkołę Nikt nie myślał, że dziś (a wtedy kiedyś) będziemy mogli równać się z najlepszymi i najdroższymi w Polsce szkołami. Tak się jednak stało i wynikło z wielu przyczyn, ale jedna jest nadrzędna i da się ją wyodrębnić.. to po prostu dobrze wykonywana praca i ciągła myśl, że to jeszcze nie to. Przez ostanie 14 lat podnosiliśmy nasze umiejętności jeżdżąc po Polsce i Europie.

Zadzwoń i zacznij z nami jeździć

+48 536 97 90 90
lub Zapisz się online

Przeczytaj co mówią nasi kursanci

Kiedy lata temu tworzyliśmy tę szkołę Nikt nie myślał, że dziś (a wtedy kiedyś) będziemy mogli równać się z najlepszymi i najdroższymi w Polsce szkołami.

Nasza ocena to 4.65 (na podstawie 723 opinii naszych kursantów.)

Magda Relman

Instruktor: Marcin

Należę do osób którym wszystko ciężko przychodzi i bardzo się bałam, ale mile zostałam zaskoczona podejściem instruktora. Pan Marcin był bardzo cierpliwy i to Jemu zawdzięczam mój sukces. Szkoła bardzo dobrze przygotowuje, bardzo ciekawe zajęcia z teorii które wiele wyjaśniają.

Iza Baran

Instruktor: Łukasz

Bardzo miła atmosfera i super instruktor Pan Grzesiek. Uczyłam się na VW UP-ie i zdawałam na nim egzamin. Poszło gładko ;)

Paweł Kornaś

Instruktor: Maciek

Zdałem za pierwszym razem i polecam Pana Macieja. Konkretnie wytłumaczone i ćwiczone do skutku słabe punkty dały efekt. Szkoła na poziomie. Polecam.

0

Haki drogowe

Co warto wiedzieć, żeby nie zapłacić kary Bardzo często ciągniemy przyczepy nie sprawdzając danych w dokumentach, a problem powstaje kiedy do kontroli zatrzyma nas Policja lub...
Czytaj więcej

Telematyka w samochodach

TELEMATYKA, TELEMETRIA, a monitorowanie kierowcy – o co chodzi? Na polskim rynku już od kilku lat coraz bardziej upowszechniają się systemy pozycjonujące pojazdy...
Czytaj więcej

Mamowozy i Tatowozy – o co chodzi?

Czasy się zmieniają, ale ludzie są wciąż tacy sami .. Nasze wyobrażenia o idealnej rodzinie, rozwój motoryzacji oraz bogacące się społeczeństwo w obliczu technologii sprawia...
Czytaj więcej

Przyszłość kodeksu drogowego

Najbliższe lata 2019 i 2020 to będzie prawdziwa rewolucja dla kierowców. Rząd przygotowuje zmiany, które na wiele lat zmienią nasze zachowania na drodze. Już zniknął obowiązek posiada...
Czytaj więcej

Lustrzane Wypadki

Czym są autostradowe lustra i jak do nich dochodzi? W styczniu 2017 roku na autostradzie nr A1 pomiędzy Łodzią, a Piotrkowem Trybunalskim zderzyło się 76 samochodów po obydwu...
Czytaj więcej

Samochody B1 (L7e)

(L7e) to pojazdy czterokołowe tzw. CZTEROKOŁOWCE,  których masa bez obciążania nie przekracza 400 kg. Mogą to być zarówno pojazdy z karoserią i dachem (choć najczęściej wtedy z...
Czytaj więcej

Mobileye, czyli mobilne oko.

Co to jest Mobileye i jak działa? To najbardziej zaawansowany na świecie system wizyjnego bezpieczeństwa w pojeździe mający za cel zapobieganie wypadkom i koli...
Czytaj więcej

Wynajem samochodu – 11 zasad

Planujesz wynajęcie samochodu na wakacje? Chcesz wyjechać za granicę, czy będziesz jeździł po Polsce? Nasze porady pozwolą Ci podjąć bezpieczną i świado...
Czytaj więcej
1 2 3 7