Napisz do nas: biuro@autoakademia.pl

Nasze nowe biuro: ul . Balicka 77, Kraków

Sprawdź nasze social media:

Zadzwoń do nas i zacznij z nami jeździć

+48 536 97 90 90
Powrót na górę

Systemy ostrzegania i SOS

Dodano: Admin

23 sty, 2023

W ostatnich czasach coraz więcej słyszymy o samochodach autonomicznych, które w założeniach mają poruszać się bez udziału kierowcy. Jednak zważając na różnorodną infrastrukturę drogową oraz bardzo zróżnicowane przepisy poszczególnych krajów świata żaden producent jeszcze nie zaprezentował gotowego rozwiązania. Jednak po drodze do tego „autonomicznego samochodu” wydarzyło się już wiele i motoryzacja staje się coraz bardziej elektroniczna. Obecnie działa już kilka globalnych rozwiązań asystujących kierowcę i to dopiero początek tego typu innowacji.

Obecnie i równolegle do zamysłu autonomicznych pojazdów rozwijają się w zastraszającym tempie systemy wzajemnej komunikacji pojazdów i wszelkiego tzw. inteligentnego nadzoru ruchu, co w założeniu ma zapobiegać wypadkom drogowym i upłynniać ruch.

„Żegnaj Gienia.. To było do przewidzenia”
Dzisiejsze samochody dzięki różnorakim systemom elektronicznym potrafią same zaparkować, samodzielnie wyszukiwać miejsce do zaparkowania, odczytywać znaki drogowe i mierzyć odległości od poprzedzających pojazdów, czy też po prostu obserwować okolice niczym dodatkowa para oczu. Za 10-15 lat Nikt już nie będzie pamiętał samochodów bez ABS-u, czy bez wspomagania kierownicy z radiem na kasety lub CD. Świat się zmienia.

W naszym artykule przyjrzymy się temu co już jest dostępne na rynku i nad czym obecnie pracują producenci pojazdów, żeby Nam jeździło się lepiej, a Oni żeby mogli podwajać swoje zyski…

SAFETY PILOT , czyli idzie wielka zmiana
To program badawczy prowadzony w USA przy współpracy naukowców z Uniwersytetu w Michigan polegający na zamontowaniu w ponad 3 tysiącach pojazdów specjalnych urządzeń nadawczo-odbiorczych przekazujących dane o prędkości, pozycji GPS względem innych pojazdów lub urządzeń drogowych. Pojazdy wymieniają się informacjami wzajemnie (V2V) oraz komunikują się np. z sygnalizacją na skrzyżowaniu (V2I)

V2VVehicle to Vehicle, czyli samochód z samochodem. Pojazdy wymieniają tu względem siebie dane o swoim położeniu, kierunku jazdy, prędkości, szybkości zbliżania i kolizyjnych torach jazdy – wzajemnie się ostrzegając.

V2IVehicle to Infrastructure, czyli samochód z urządzeniami należącymi do infrastruktury drogowej. Pojazdy komunikują się z np. sygnalizacją na skrzyżowaniach, stacjami monitoringu ruchu kontrolującego natężenie na danych ciągach komunikacyjnych. To ma na celu usprawnić ruch poprzez jego upłynnienie i takie sterowanie sygnalizacją, które będzie adekwatne do aktualnej sytuacji drogowej w danym momencie dnia lub tygodnia. 

Amerykańska Krajowa Agencja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA – National Highway Transportation Safety Agency) stwierdziła, że ta technologia V2I oraz V2V sprawdza się i może mieć przełomowy wpływ na redukcję wypadków drogowych oraz ilość zgonów na drogach. Stwierdzono także, że to może być rewolucja na miarę wynalezienia pasów bezpieczeństwa, a w przyszłości ten system można będzie połączyć z samochodami autonomicznymi rozbudowując ich funkcjonalność i poprawiając do perfekcji zasadę działania.

Systemy są bazą do budowy innych podsystemów, które np. automatycznie po zaistnieniu wypadku zawiadomią służby ratunkowe podając dokładną pozycję GPS pojazdu oraz liczbę osób w nim podróżujących. Systemy takie umożliwią także jazdę we mgle po autostradzie bez zmniejszania prędkości, a nawet wyprzedzanie w gęstej mgle – dlatego, że system będzie widział to czego nie widzi kierowca. To oczywiście przyszłość, ale już nie tak odległa jakby się mogło wydawać.

Wspólny wkład i chęć udziału w tym przedsięwzięciu już potwierdzili tacy producenci jak General Motors, Toyota, Honda, Volvo, BMW, Daimler, Audi. Prace cały czas trwają, a pierwsze badanie trwające przeszło rok czasu pochłonęło 22 miliony dolarów.

STANDARD od 2018 – e-CALL

Ideę powiadamiania o wypadku podchwycili również Europejczycy i Parlament UE wprowadził od 31 marca 2018 roku obowiązek wyposażania wszystkich nowo wyprodukowanych samochodów osobowych w system e-CALL.

To system ratunkowy, który samoczynnie wykrywa wypadek drogowy, kiedy w pojeździe wystrzelą poduszki powietrzne lub zmieni on położenie – np. po dachowaniu z dużej prędkości. E-call automatycznie wzywa pomoc na miejsce podając położenie GPS, nawet jeśli kierowca i pasażerowie będą nieprzytomni.
W razie zaistnienia wypadku system przekazuje informacje pod numer 112:
– o danych pojazdu,
– rodzaju paliwa,
– ilości osób wewnątrz auta,
– lokalizacji i kierunku podróży,
– ostatniej prędkości,

Projekt ten połączył opcję komercyjną – czyli urządzenia elektroniki użytkowej produkowanej przez prywatnych dostawców w ramach preferowanej przez UE formuły funkcjonowania Systemu e-Call z funkcją państwową CPR (Centrum Powiadamiania Ratunkowego)

Jakie korzyści ma przynieść system e-Call?
Przede wszystkim możliwość uruchomienia akcji ratowniczej w ciągu 4 sekund od przyjęcia alarmu e-Call
przez Operatora w Centrum Powiadamiania Ratunkowego, a w ten sposób ograniczenie ilości ofiar śmiertelnych w wyniku zaistnienia wypadku drogowego w ramach „złotej godziny”. Pamiętajmy, że szanse na przeżycie wzrastają o połowę jeśli pomoc udzielona zostanie w ciągu pierwszej godziny. System e-Call to także możliwość obniżenia ogromnych kosztów leczenia i odszkodowań związanych z wypadkami komunikacyjnymi oraz OC, ale też obiektywna dokumentacja wypadków drogowych przez odczytanie danych z urządzenia pokładowego IVS (In Vehicle System – Czarna Skrzynka „wewnątrz pojazdu” w ramach modułu e-Call)

Korzyścią będzie też zdalna diagnostyka pojazdu, czy spersonalizowanie kontaktów w razie konieczności żądania pomocy drogowej przez kierującego poprzez kontakt głosowy z Centrum Operacyjnym (najczęściej operatorem danej marki pojazdu) Każdy producent wykorzysta system e-Call na swój użytek poprzez zbieranie danych z pojazdu o ewentualnych usterkach, terminach przeglądów i w tym zakresie będzie przypominał kierowcy o prawidłowej oraz regularnej kontroli w stacjach obsługi ASO.

Jednym z pierwszych działających systemów w ramach usługi e-Call jest OnStar należący do General Motors i działa już z powodzeniem w USA, gdzie monitoruje ruch pojazdów, informuje o wypadkach (tam się to nazywa AACN – Advanced Automatic Crash Notification) System można rozbudować o niezliczone funkcje mobilne jak obsługa audio, zdalne sterowanie przez urządzenia mobilne i wszelkie możliwości związane z nawigowaniem i śledzeniem parametrów pojazdu.

W Polsce w ostatnim czasie mocno reklamuje się firma OPEL informując o możliwości doposażenia swoich pojazdów właśnie w ten system, ale inne marki również oferują podobne rozwiązania tylko pod innymi nazwami handlowymi.

Jak to działa?

Główne funkcje On STAR:
– SOS , czyli reagowanie na wypadek i powiadomienie służb E-112
– Nawigacja i wyszukiwanie punktów użytecznych
– Hotspot Wi-FI w pojeździe
– Lokalizacja w przypadku kradzieży pojazdu
– Automatyczna i bieżąca diagnostyka pojazdu
(np. na maila dostaniesz raport usterek i zużycia elementów swojego samochodu)
– Multi-funkcjonalność mobilna – obsługa pojazdu z telefonu komórkowego
(np. uruchomienie podgrzewania szyb, foteli, kierownicy – zanim wsiądziesz)

Oczywiście, zawsze możesz ten system wyłączyć jednym przyciskiem, ale i tak zadziała w razie wypadku. Producenci deklarują, że nie będą Cię śledzić, ale to tylko elektronika i tylko deklaracje. Właściwie telefony już od dawna śledzą swoich użytkowników, więc czemu nie mogłyby robić tego samochody.

 

System e-Call jest jednym z głównych filarów strategii Komisji Europejskiej zmierzającej do poprawy stanu bezpieczeństwa na drogach w Europie. Dotychczas w intensywnych pracach i testach bierze udział 14 państw jak: Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Dania, Finlandia, Hiszpania, Luksemburg, Niemcy, Grecja, Włochy, Holandia, Rumunia, Szwecja, Turcja. Część państw w tym Polska już korzysta ze zdobytej wiedzy i praktyk w ramach przygotowań przed ostatecznym wdrożeniem.

W Polsce sprzedawane są np. urządzenia ISR (Inteligentny System Ratunkowy) dla pojazdów Subaru. Ciekawostką jest również system w wersji ISR-M dla motocykli sprzedawany w pakiecie z ochroną pojazdu przez firmę Konsalnet zajmującą się monitorowaniem pojazdów.

EURO-INFO

Dodatkowo Unia Europejska ma w planie stworzyć przepisy mające na celu ujednolicić system informacji na drogach oraz wprowadzić inteligentne systemy informacyjne dla kierowców przekazywane na drogach europy za pomocą tablic świetlnych oraz bezpośrednio na urządzenia GPS, smartfony i tablety. Systemy miałyby być inter-operacyjne i kompatybilne w całej Europie.

O czym system EuroInfo miałby informować?

Przede wszystkim ostrzegałby w wielu językach przekazując informacje na urządzenia mobilne w pojazdach o wypadkach, utrudnieniach ruchu, objazdach, wolnych miejscach parkingowych, czynnych kempingach, czasowych ograniczeniach prędkości, opłatach drogowych. Umożliwiałby także wyszukiwanie miejsc użytecznych jak stacje benzynowe, warsztaty wulkanizacyjne, czy stacje ASO dla danej marki pojazdu. Obecnie to jednak założenia i system nawet nie ma ustalonej nazwy.

Może będzie się nazywać EuroInfo? A może inaczej?
Pomysł jest jednak słuszny i jest przyszłościowy dla firm już oferujących urządzenia oraz aplikacje typu Yanosik lub Coyote, które póki co jeszcze ostrzegają o fotoradarach, ale w przyszłości zapewne zmienią swoje funkcje.

Bardzo ciekawym rozwiązaniem, które spotkać można obecnie w co drugim modelu samochodu klasy premium i w każdym nowym pojeździe tego segmentu jest mobilne oko. Urządzenie to wymyślone w Izraelu na potrzeby wojskowości dziś trafia w ładnej obudowie na szyby czołowe pojazdów pod różnymi wymyślnymi nazwami.

Tak naprawdę do kamera z ultra-nowoczesnym procesorem potrafiącym na żywo widzieć i analizować obraz sprzed samochodu. To urządzenie firmy Mobileye, czyli „mobilne oko” zdominowało dzisiejszy rynek. Kamera ta rozpoznaje znaki drogowe, mierzy w czasie rzeczywistym odległości i prędkości zbliżających się obiektów, ostrzega o możliwej kolizji, pilnuje pasów ruchu, zapobiega zjeżdżaniu samochodem z drogi itd… Możliwości ma niezliczone.

Urządzenie jest dostępne także na rynku aftermarketowym w tzw. „gołej wersji” i można je zamontować w każdym pojeździe posiadającym komputer pokładowy (czyli właściwie w każdym wyprodukowanym po 2006 roku) Urządzenie daje wiele możliwości poprawy stylu jazdy zwiększając bezpieczeństwo kierującego. Pierwszą w Polsce szkołą jazdy wykorzystującą w codziennej pracy kamery Mobileye do kształcenia kierowców jest Auto Akademia w Krakowie.

94% uczniów
zdaje egzamin za
pierwszym razem

Kiedy lata temu tworzyliśmy tę szkołę Nikt nie myślał, że dziś (a wtedy kiedyś) będziemy mogli równać się z najlepszymi i najdroższymi w Polsce szkołami. Tak się jednak stało i wynikło z wielu przyczyn, ale jedna jest nadrzędna i da się ją wyodrębnić.. to po prostu dobrze wykonywana praca i ciągła myśl, że to jeszcze nie to. Przez ostanie 14 lat podnosiliśmy nasze umiejętności jeżdżąc po Polsce i Europie.

Zadzwoń i zacznij z nami jeździć

+48 536 97 90 90
lub Zapisz się online

Przeczytaj co mówią nasi kursanci

Kiedy lata temu tworzyliśmy tę szkołę Nikt nie myślał, że dziś (a wtedy kiedyś) będziemy mogli równać się z najlepszymi i najdroższymi w Polsce szkołami.

Nasza ocena to 4.65 (na podstawie 723 opinii naszych kursantów.)

Magda Relman

Instruktor: Marcin

Należę do osób którym wszystko ciężko przychodzi i bardzo się bałam, ale mile zostałam zaskoczona podejściem instruktora. Pan Marcin był bardzo cierpliwy i to Jemu zawdzięczam mój sukces. Szkoła bardzo dobrze przygotowuje, bardzo ciekawe zajęcia z teorii które wiele wyjaśniają.

Iza Baran

Instruktor: Łukasz

Bardzo miła atmosfera i super instruktor Pan Grzesiek. Uczyłam się na VW UP-ie i zdawałam na nim egzamin. Poszło gładko ;)

Paweł Kornaś

Instruktor: Maciek

Zdałem za pierwszym razem i polecam Pana Macieja. Konkretnie wytłumaczone i ćwiczone do skutku słabe punkty dały efekt. Szkoła na poziomie. Polecam.

0

Haki drogowe

Co warto wiedzieć, żeby nie zapłacić kary Bardzo często ciągniemy przyczepy nie sprawdzając danych w dokumentach, a problem powstaje kiedy do kontroli zatrzyma nas Policja lub...
Czytaj więcej

Telematyka w samochodach

TELEMATYKA, TELEMETRIA, a monitorowanie kierowcy – o co chodzi? Na polskim rynku już od kilku lat coraz bardziej upowszechniają się systemy pozycjonujące pojazdy...
Czytaj więcej

Mamowozy i Tatowozy – o co chodzi?

Czasy się zmieniają, ale ludzie są wciąż tacy sami .. Nasze wyobrażenia o idealnej rodzinie, rozwój motoryzacji oraz bogacące się społeczeństwo w obliczu technologii sprawia...
Czytaj więcej

Przyszłość kodeksu drogowego

Najbliższe lata 2019 i 2020 to będzie prawdziwa rewolucja dla kierowców. Rząd przygotowuje zmiany, które na wiele lat zmienią nasze zachowania na drodze. Już zniknął obowiązek posiada...
Czytaj więcej

Lustrzane Wypadki

Czym są autostradowe lustra i jak do nich dochodzi? W styczniu 2017 roku na autostradzie nr A1 pomiędzy Łodzią, a Piotrkowem Trybunalskim zderzyło się 76 samochodów po obydwu...
Czytaj więcej

Samochody B1 (L7e)

(L7e) to pojazdy czterokołowe tzw. CZTEROKOŁOWCE,  których masa bez obciążania nie przekracza 400 kg. Mogą to być zarówno pojazdy z karoserią i dachem (choć najczęściej wtedy z...
Czytaj więcej

Mobileye, czyli mobilne oko.

Co to jest Mobileye i jak działa? To najbardziej zaawansowany na świecie system wizyjnego bezpieczeństwa w pojeździe mający za cel zapobieganie wypadkom i koli...
Czytaj więcej

Wynajem samochodu – 11 zasad

Planujesz wynajęcie samochodu na wakacje? Chcesz wyjechać za granicę, czy będziesz jeździł po Polsce? Nasze porady pozwolą Ci podjąć bezpieczną i świado...
Czytaj więcej
1 2 3 7