Napisz do nas: biuro@autoakademia.pl

Nasze nowe biuro: ul . Balicka 77, Kraków

Sprawdź nasze social media:

Zadzwoń do nas i zacznij z nami jeździć

+48 536 97 90 90
Powrót na górę

Okulary dla kierowcy

Dodano: Admin

23 sty, 2023

Wydawałoby się, że najbardziej będą potrzebne okulary przeciwsłoneczne w lecie.. jednak słońce razi kierowców nie tylko latem, ale przede wszystkim zimą i wczesną wiosną. W tych właśnie porach roku najczęściej droga jest mokra i odbija promienie światła które są rozpraszane w różnych kierunkach. To powoduje oślepianie kierowców i pogorszenie widzenia peryferyjnego, co może być przyczyną niezauważenia wielu przeszkód znajdujących się w obrębie pasa drogowego.

Okulary nocą?

Tak, w porze nocnej dochodzi do największej liczby wypadków na skutek olśnienia. Specjalistyczne okulary zapobiegają negatywnemu zjawisku oraz pozwalają również widzieć dalej i wyraźniej także w czasie jazdy w deszczu lub we mgle. Jak działają takie okulary nocne dla kierowców? Co powoduje, że widzimy wyraźniej i dalej niż gdybyśmy ich nie używali opisujemy w tym artykule.

Bezpieczny i świadomy kierowca powinien zadbać o należyte wsparcie widzenia nie tylko w porze dziennej, ale również nocnej. W pierwszej kolejności zadbać należy o czyste i odśnieżone (w porze zimowej) szyby pojazdu. Nie wolno jeździć na tzw. czołgistę co obserwujemy wielokrotnie zimą kiedy rano z osiedli wyjeżdżają jeszcze zaspani i zmarznięci kierowcy którzy odgarnęli śnieg tylko i wyłącznie w polu działania wycieraczek.

W drugiej kolejności należy zadbać o stan reflektorów, ich czystość i ustawienie. Stan techniczny wycieraczek również jest nie do przecenienia, bo od nich zależy jak dobrze będziemy widzieć.  Właściwie zaleca się wymianę piór wycieraczek co sezon, zawsze po zimie kiedy najbardziej niszczymy je zeskrobując lód i zahaczając niejednokrotnie o ich gumowe ranty powodując drobne uszkodzenia. To wszystko musimy zrobić sami zanim jeszcze pomyślimy o okularach. Na marginesie należy zaznaczyć, iż zaniedbanie powyższych czynności jest wykroczeniem i policjant za wszystkie te uchybienia może nałożyć mandat. Zatem warto dbać o stan tych elementów, tym bardziej że służą jakości naszego postrzegania.

Najgorszy czas na jazdę i „kurza ślepota”

Jesienna zmiana aury to dla większości kierowców początek istnej gehenny. Wcześniej zachodzące słońce i coraz częstsze opady deszczu pogarszają widoczność i czas reakcji kierowcy. W rezultacie dochodzi do mnóstwa kolizji, najechań na przeszkody i tył poprzedzających samochodów w skutek wydłużonej drogi zatrzymania. Bezpieczeństwo pogarsza się tym bardziej, im więcej jest na drogach kierowców słabo widzących po zmierzchu. Niestety niewielu poddaje się i przechodzi badania psychotechniczne, co powoduje że osoby cierpiące na tzw. kurzą ślepotę mogą nawet sobie nie zdawać sprawy ze swojej przypadłości i po prostu zrzucać wina na zmęczenie, czy ogólnie na tzw. pecha.

Ślepota zmierzchowa, czyli NYKTALOPIA

Jest wadą wzroku w której istotą są zaburzenia widzenia po zmierzchu oraz w słabo oświetlonych pomieszczeniach. Nie należy jej lekceważyć, gdyż nieleczona może doprowadzić do całkowitej utraty widzenia.
Wada ta potocznie nazywana „kurzą ślepotą”, a fachowo nyktalopią to efekt upośledzenia działania pręcików, które są jednym z elementów siatkówki oka. Pręciki te zawierają rodopsynę, jeden rodzaj pigmentu zwany czerwienią wzrokową. To właśnie ona jest odpowiedzialna za widzenie o zmroku, a upośledzenie działania tych pręcików powoduje zaburzenia widzenia o zmierzchu.
Ciekawostką jest fakt, że większość ptaków, w tym głównie kury posiada taką wadę. Stąd też potoczna nazwa tego schorzenia.

Wielu kierowców jednak nie ma świadomości swojej wady, gdyż nigdy nie przechodzili badań polegających na widzeniu zmierzchowym wykonywanych za pomocą specjalnego urządzenia które analizuje czułość kontrastową badanej osoby i przy okazji zdolność widzenia barw, czy zdolność widzenia przestrzennego w dali. Prawdopodobnie, gdy przebadać wszystkich kierowców którzy już maja uprawnienia, to ponad 30% z nich utraciłaby je bezpowrotnie. To także w pewnym sensie odpowiedź na pytanie o przyczyny wypadków powodowanych przez trzeźwych kierowców po zmierzchu.

Sposoby wparcia dla oczu – okulary samochodowe i nie tylko

Po pierwsze technika jazdy i czynności kierowcy. Pomijają stan czystości szyb i reflektorów, należy pamiętać o dostosowaniu intensywności podświetlania deski rozdzielczej oraz innych ekranów jak np. telefonu lub GPS-u z którego korzystamy. Zbyt duża jasność tych elementów wewnątrz kabiny może pogarszać zdolność widzenia i zauważania w porę obiektów ciemnych na drodze.

Oślepiony światłami kierowca

Kolejną techniką zapobiegająca z kolei oślepieniu przez pojazdy nadjeżdżające z przeciwka jest obserwacja głównie prawej strony drogi, zapamiętywanie odległości do prawej krawędzi, a obserwacja świateł pojazdów z przeciwka tzw. „kątem oka”. Pisząc prościej, nie wolno patrzyć w źródło światła, a to niestety jest naturalnym odruchem kierujących.
Kierowanie wzroku na chodnik lub na krawędź jezdni oraz obserwacja sytuacji przed samochodem tzw. „kątem oka” pozwala też wcześniej dostrzec pieszego, czy zwierzę.

Olśnienie może być zalążkiem tragedii, a czas przez jaki nie będziemy nic widzieć jest zależny od wieku kierowcy i może trwać nawet około 2 sekund. Co wtedy robić? Przede wszystkim pamiętając jak „idzie” droga zaczynamy zwalniać i utrzymywać się w zaplanowanym torze jazdy, nie wykonujemy żadnych gwałtownych ruchów i nie zamykamy oczu licząc że po ich otwarciu lepiej będziemy widzieć. Należy cały czas patrzeć na jezdnię przed samochodem, a jeżeli z przeciwka nic nie nadjeżdża można wspomóc się światłami drogowymi.

Kierowanie wzroku na strumień reflektorów pojazdu z przeciwka powoduje nie tylko oślepienie, ale także podświadome kierowanie toru jazdy na zbliżający się pojazd od czoła. Zawsze odruchowo dążymy do światła. Warto o tym pamiętać.

W nocy mogą jeszcze przeszkadzać fatalnie ustawione światła samochodach jadących z przeciwka lub za nami, które rażą nas, a także niektóre lampy uliczne ustawione tak, że widać ich źródło światła. Przed oślepianiem przez jadące z tyłu auta można się ratować zmieniając ustawienie wewnętrznego lusterka „na odbicie” (o ile lusterko ma tę funkcję) lub poprawiając pozycję poprzez podniesienie wyżej oparcia fotela kierowcy.

Wybór okularów dla kierowcy

Na co zwracać uwagę przed zakupem okularów do samochodu?
Jaki typ szkieł będzie najlepszy?

Po pierwsze to problemem jest samo znalezienie sklepu, czy salonu optycznego w którym personel orientuje się w zakresie właściwości okularów dla kierowców nie mówiąc już o posiadaniu takich w ofercie. Nie do wiary, ale naprawdę mało jest salonów oferujących modele okularów specjalnie dedykowanych dla kierowców. Warto więc trochę już samemu wiedzieć, zanim zdacie się na wiedzę sprzedawcy.

Cechy okularów specjalistycznych przeznaczonych do kierowania pojazdami w dzień i w nocy:

POLARYZACJA

Najważniejszą cechą okularów do prowadzenia pojazdów jest polaryzacja, czyli wyposażenie w filtr zapobiegający odbiciom światła od oświetlanych przedmiotów i niwelująca odblaski. Czy okulary mają filtr polaryzacyjny łatwo sprawdzić obracając jasny ekran LCD lub LED telefonu komórkowego w tle szkła okularów. Jeśli pod kątem 45 stopni obraz będzie się ściemniał, to znaczy że filtr jest, jeśli nie będzie żadnej zmiany to znaczy że okulary nie posiadają takiego filtra. Polaryzacja to wynalazek z 1929 roku, a powłoka polaryzacyjna podnosi kontrast, komfort widzenia oraz chroni oczy w stu procentach przed promieniowaniem UV.

FOTOCHROM

To specjalne szkła które automatycznie przyciemniają się nawet do 90% w zależności od warunków oświetleniowych. Efekt automatycznego ściemniania się soczewek fotochromowych opiera się na tym, że atomy srebra pod wpływem promieni UV wykorzystują elektrony materiału soczewki zmieniając swoją strukturę elektronową, czego efektem jest przyciemnianie się soczewki. Pierwsze takie soczewki powstały w 1964 roku, obecnie tempo w jakim się ściemniają i rozjaśniają od 90 % do nawet 6% uległ znacznemu skróceniu i może trwać około 35 sekund. Należy jednak pamiętać, że tańsze soczewki mogą działać tylko na promienie UV, a w przepadku kiedy szyba czołowa pojazdu posiada taki filtr .. okulary nie ściemnią się. Droższe modele wrażliwe na światło widzialne będą działać bez zarzutu.

ANTYREFLEKS

Powłoka ta nakładana jest na wewnętrzną stronę soczewek od strony twarzy, a jej zadaniem jest eliminowanie oraz wygaszanie refleksów świetlnych padających na szkła od tyłu (zza głowy). Powłoki antyrefleksyjne poprawiają kontrast i koncentrację widzenia eliminując odbijanie się w szkle od wewnątrz. To warta uwagi właściwość szczególnie dla okularów do jazdy nocą.

ANTI-FOG

Warstwa hydrofobowa odpowiedzialna jest za niedopuszczenie do parowania soczewek. Ta właściwość przyda się szczególnie w okresie niższych temperatur, kiedy rozpoczynamy jazdę w wyziębionym samochodzie lub takim nie posiadającym klimatyzacji która w skuteczny sposób separuje wilgoć z powietrza w kabinie.

KOLORYSTYKA SZKIEŁ

Kierowcy jeżdżący nocą powinni wybierać okulary z żółtymi lub pomarańczowymi szkłami. Te kolory soczewek blokują docieranie do oka krótkich fal świetlnych (niebieskich, fioletowych i zielonych) ulegających rozproszeniu na drobinkach wody w powietrzu przy słabym świetle, pozwalając jednocześnie na przepuszczenie promieni żółtych, pomarańczowych i czerwonych. Dzięki temu okulary z takim zabarwieniem szkieł rewelacyjnie sprawdzają się podczas dużego zachmurzenia oraz opadów deszczu poprawiając kontrast widzianych obiektów oraz ich jasność.

Gdzie kupić takie okulary dla kierowców?

Szukajcie ich w dobrych salonach optycznych i pamiętajcie, że nie oprawka jest najważniejsza, ale właściwość szkieł. Warto też dodać, że kierowcy zamierzający jeździć za dnia oraz nocą muszą mieć dwie różne pary okularów, co wynika z powyższych właściwości soczewek.

 

Zobacz artykuł o nożach do cięcia pasów bezpieczeństwa! Czy masz nóż ratowniczy?
„NOŻE RATUNKOWE DO CIĘCIA PASÓW SAMOCHODOWYCH”

opracował
Piotr Leńczowski
Instruktor Techniki Jazdy
Auto Akademia w Krakowie

94% uczniów
zdaje egzamin za
pierwszym razem

Kiedy lata temu tworzyliśmy tę szkołę Nikt nie myślał, że dziś (a wtedy kiedyś) będziemy mogli równać się z najlepszymi i najdroższymi w Polsce szkołami. Tak się jednak stało i wynikło z wielu przyczyn, ale jedna jest nadrzędna i da się ją wyodrębnić.. to po prostu dobrze wykonywana praca i ciągła myśl, że to jeszcze nie to. Przez ostanie 14 lat podnosiliśmy nasze umiejętności jeżdżąc po Polsce i Europie.

Zadzwoń i zacznij z nami jeździć

+48 536 97 90 90
lub Zapisz się online

Przeczytaj co mówią nasi kursanci

Kiedy lata temu tworzyliśmy tę szkołę Nikt nie myślał, że dziś (a wtedy kiedyś) będziemy mogli równać się z najlepszymi i najdroższymi w Polsce szkołami.

Nasza ocena to 4.65 (na podstawie 723 opinii naszych kursantów.)

Magda Relman

Instruktor: Marcin

Należę do osób którym wszystko ciężko przychodzi i bardzo się bałam, ale mile zostałam zaskoczona podejściem instruktora. Pan Marcin był bardzo cierpliwy i to Jemu zawdzięczam mój sukces. Szkoła bardzo dobrze przygotowuje, bardzo ciekawe zajęcia z teorii które wiele wyjaśniają.

Iza Baran

Instruktor: Łukasz

Bardzo miła atmosfera i super instruktor Pan Grzesiek. Uczyłam się na VW UP-ie i zdawałam na nim egzamin. Poszło gładko ;)

Paweł Kornaś

Instruktor: Maciek

Zdałem za pierwszym razem i polecam Pana Macieja. Konkretnie wytłumaczone i ćwiczone do skutku słabe punkty dały efekt. Szkoła na poziomie. Polecam.

0

Haki drogowe

Co warto wiedzieć, żeby nie zapłacić kary Bardzo często ciągniemy przyczepy nie sprawdzając danych w dokumentach, a problem powstaje kiedy do kontroli zatrzyma nas Policja lub...
Czytaj więcej

Telematyka w samochodach

TELEMATYKA, TELEMETRIA, a monitorowanie kierowcy – o co chodzi? Na polskim rynku już od kilku lat coraz bardziej upowszechniają się systemy pozycjonujące pojazdy...
Czytaj więcej

Mamowozy i Tatowozy – o co chodzi?

Czasy się zmieniają, ale ludzie są wciąż tacy sami .. Nasze wyobrażenia o idealnej rodzinie, rozwój motoryzacji oraz bogacące się społeczeństwo w obliczu technologii sprawia...
Czytaj więcej

Przyszłość kodeksu drogowego

Najbliższe lata 2019 i 2020 to będzie prawdziwa rewolucja dla kierowców. Rząd przygotowuje zmiany, które na wiele lat zmienią nasze zachowania na drodze. Już zniknął obowiązek posiada...
Czytaj więcej

Lustrzane Wypadki

Czym są autostradowe lustra i jak do nich dochodzi? W styczniu 2017 roku na autostradzie nr A1 pomiędzy Łodzią, a Piotrkowem Trybunalskim zderzyło się 76 samochodów po obydwu...
Czytaj więcej

Samochody B1 (L7e)

(L7e) to pojazdy czterokołowe tzw. CZTEROKOŁOWCE,  których masa bez obciążania nie przekracza 400 kg. Mogą to być zarówno pojazdy z karoserią i dachem (choć najczęściej wtedy z...
Czytaj więcej

Mobileye, czyli mobilne oko.

Co to jest Mobileye i jak działa? To najbardziej zaawansowany na świecie system wizyjnego bezpieczeństwa w pojeździe mający za cel zapobieganie wypadkom i koli...
Czytaj więcej

Wynajem samochodu – 11 zasad

Planujesz wynajęcie samochodu na wakacje? Chcesz wyjechać za granicę, czy będziesz jeździł po Polsce? Nasze porady pozwolą Ci podjąć bezpieczną i świado...
Czytaj więcej
1 2 3 7