Napisz do nas: biuro@autoakademia.pl

Nasze nowe biuro: ul . Balicka 77, Kraków

Sprawdź nasze social media:

Zadzwoń do nas i zacznij z nami jeździć

+48 536 97 90 90
Powrót na górę

Okres próbny kierowców

Dodano: Admin

23 sty, 2023

4 czerwca 2018 roku wchodzi w życie ustawa z dnia 9 maja 2018 r. o zmianie ustawy Prawo o Ruchu Drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 957) Jej zapisy dotyczą etapowego uruchamiania poszczególnych modułów systemu informatycznego „CEPIK 2.0”, co w praktyce będzie uzależnione od wdrażania rozwiązań technicznych zapewniających funkcjonowanie tych modułów i tym samym funkcjonowanie nowego prawa. Nie jest to jednak jednoznaczne z wejściem w życie zmian z Zielonym Listkiem (więcej o zmianach tu..)  oraz obowiązkowymi szkoleniami na płytach poślizgowych (więcej o tych kursach tu)

DOKUMENTY OC i DOWÓD REJESTRACYJNY – w szufladzie

Jednym z przyjętych rozwiązań będzie zwolnienie użytkowników pojazdów zarejestrowanych w Polsce z obowiązku posiadania przy sobie dowodu rejestracyjnego oraz ubezpieczenia OC pojazdu. Wraz z tą zmianą przewidziano odpowiednie regulacje w przepisach dotyczących kontroli dowodów rejestracyjnych oraz ich zatrzymywania, wprowadzając zatrzymanie „wirtualne”. Jednakże dla praktycznego stosowania nowych przepisów niezbędne jest wdrożenie odpowiednich rozwiązań technicznych umożliwiających organom kontroli ruchu drogowego bieżące przekazywanie do centralnej ewidencji pojazdów informacji o „wirtualnym” zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego oraz jego zwrocie. Te zmiany nastąpią od 01 października 2018 roku.

Od 01 października 2018 – nie musisz wozić ze Sobą dokumentów OC i Dowodu Rejestracyjnego

Przepisy te jednak obowiązywać będą tylko w Polsce – kierujących jeżdżących samochodami zarejestrowanymi w Polsce, posiadających wykupione ubezpieczenie na terenie Polski. Obcy obywatele jadący samochodami zarejestrowanymi za granicą muszą mieć przy sobie wszelkie dokumenty, podobnie kiedy polski kierowca wyjedzie za granicę musi mieć przy Sobie komplet oryginalnych dokumentów.

PUNKTY KARNE – póki co bez zmian

Do czasu wdrożenia odpowiednich rozwiązań technicznych Policja na dotychczasowych zasadach będzie prowadzić ewidencję kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego. Nadal obowiązuje limit 24 punktów lub 20 punktów dla tzw. młodych kierowców w okresie pierwszego roku posiadania prawa jazdy. Można także nadal zmniejszać liczbę punktów o 6 pkt. dwa razy do roku biorąc udział w płatnym szkoleniu organizowanym przez WORD-y.

MŁODZI KIEROWCY i 2 LATA próby

Podobnie jest z nowymi przepisami dotyczącymi tzw. młodych kierowców. Przewidziane regulacje dotyczące dwuletniego okresu próby, specjalnych ograniczeń prędkości, obowiązku specjalnego oznaczenia pojazdu ZIELONYM LISTKIEM czy dodatkowych szkoleń w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym które jednak nie zaczną obowiązywać, jak zakładano, od 4 czerwca 2018. Datę wejścia w życie tych przepisów ogłosi Ministerstwo z 3 miesięcznym wyprzedzeniem. Szacuje się, że nastąpi to na przełomie 2022/2023 roku.
Cały rozdział 14 ustawy o kierujących pojazdami poświęcony „okresowi próby” wejdzie w życie, podobnie jak wcześniej wskazane przepisy, po wdrożeniu odpowiednich rozwiązań technicznych. Termin ich wdrożenia zostanie ogłoszony w stosownym komunikacie Ministra Cyfryzacji. Okres próbny kierowców już jednak obowiązuje od kilku lat i polega na limicie popełnianych wykroczeń przez młodych.

2 LATA PRÓBNE – obowiązują już od 2015 roku

Od 18 maja 2015 roku zgodnie z art. 135 ust. 1 Ustawy PRD prawo jazdy jest zatrzymywane, za pokwitowaniem, w razie m. in.:

Przekroczenia przez kierującego pojazdem, w okresie 1 roku od dnia wydania po raz pierwszy prawa jazdy, liczby 20 punktów za naruszenie przepisów ruchu drogowego lub stwierdzenia, że w okresie 2 lat od dnia wydania  po raz pierwszy prawa jazdy popełnił on przestępstwo w komunikacji lub trzy wykroczenia określone w art. 86 § 1 lub 2, art. 87 § 1, art. 92a w przypadku przekroczenia dopuszczalnej prędkości o ponad 30 km/h lub art. 98 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń.

3 WYKROCZENIA w 2 LATA = ZATRZYMANIE PRAWA JAZDY

LISTA WYKROCZEŃ za które można stracić prawo jazdy:

art. 86 § 1.  Spowodowanie zagrożenia BRD na drodze publicznej, strefie zamieszkania i w strefie ruchu;

art. 86 § 2. ( j.w.) – pod wpływem alkoholu;

art. 87 § 1. Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu (po spożyciu);

art. 92a   Nie stosowanie się do znaku drogowego, sygnału drogowego lub polecenia osoby uprawnionej do kierowania ruchem drogowym przekraczając prędkość o ponad 30 km/h

art. 98   Spowodowanie zagrożenia BRD na drodze niepubliczne;

Jeśli w okresie pierwszych 2 lat posiadania prawa jazdy kierowca będzie trzykrotnie ukarany za wymienione powyżej wykroczenia (np.3 razy kolizja lub 3 razy przekroczenie prędkości o więcej niż 30km/h ponad limit) to policjant zatrzymuje prawo jazdy, a Starosta na tej podstawie wydaje decyzję o utracie  uprawnień.

art. 140 ust. 1 pkt 3a ustawy prawo o ruchu drogowym (uchylony, ale działa dopóki nie ruszy CEPiK) 
Decyzję o cofnięciu uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym wydaje starosta w razie:
3a) stwierdzenia, na podstawie prawomocnych rozstrzygnięć, że kierujący pojazdem silnikowym w okresie 2 lat od dnia wydania mu po raz pierwszy prawa jazdy popełnił:
a) przestępstwo przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji,
b) trzy wykroczenia określone w art. 86 § 1 lub 2, art. 87 § 1, art. 92a w przypadku przekroczenia dopuszczalnej prędkości o ponad 30 km/h lub art. 98 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń
— przy czym decyzja o cofnięciu uprawnienia jest wydawana na wniosek komendanta wojewódzkiego Policji;

Póki co jeszcze obowiązują jeszcze stare zasady zdobywania uprawnień, czyli kursy prawa jazdy odbywają się na dotychczasowych przepisach w oczekiwaniu na wprowadzenie zmian w szkoleniu i okresu próbnego z zielonym listkiem wraz z wieloma ograniczeniami.

94% uczniów
zdaje egzamin za
pierwszym razem

Kiedy lata temu tworzyliśmy tę szkołę Nikt nie myślał, że dziś (a wtedy kiedyś) będziemy mogli równać się z najlepszymi i najdroższymi w Polsce szkołami. Tak się jednak stało i wynikło z wielu przyczyn, ale jedna jest nadrzędna i da się ją wyodrębnić.. to po prostu dobrze wykonywana praca i ciągła myśl, że to jeszcze nie to. Przez ostanie 14 lat podnosiliśmy nasze umiejętności jeżdżąc po Polsce i Europie.

Zadzwoń i zacznij z nami jeździć

+48 536 97 90 90
lub Zapisz się online

Przeczytaj co mówią nasi kursanci

Kiedy lata temu tworzyliśmy tę szkołę Nikt nie myślał, że dziś (a wtedy kiedyś) będziemy mogli równać się z najlepszymi i najdroższymi w Polsce szkołami.

Nasza ocena to 4.65 (na podstawie 723 opinii naszych kursantów.)

Magda Relman

Instruktor: Marcin

Należę do osób którym wszystko ciężko przychodzi i bardzo się bałam, ale mile zostałam zaskoczona podejściem instruktora. Pan Marcin był bardzo cierpliwy i to Jemu zawdzięczam mój sukces. Szkoła bardzo dobrze przygotowuje, bardzo ciekawe zajęcia z teorii które wiele wyjaśniają.

Iza Baran

Instruktor: Łukasz

Bardzo miła atmosfera i super instruktor Pan Grzesiek. Uczyłam się na VW UP-ie i zdawałam na nim egzamin. Poszło gładko ;)

Paweł Kornaś

Instruktor: Maciek

Zdałem za pierwszym razem i polecam Pana Macieja. Konkretnie wytłumaczone i ćwiczone do skutku słabe punkty dały efekt. Szkoła na poziomie. Polecam.

0

Haki drogowe

Co warto wiedzieć, żeby nie zapłacić kary Bardzo często ciągniemy przyczepy nie sprawdzając danych w dokumentach, a problem powstaje kiedy do kontroli zatrzyma nas Policja lub...
Czytaj więcej

Telematyka w samochodach

TELEMATYKA, TELEMETRIA, a monitorowanie kierowcy – o co chodzi? Na polskim rynku już od kilku lat coraz bardziej upowszechniają się systemy pozycjonujące pojazdy...
Czytaj więcej

Mamowozy i Tatowozy – o co chodzi?

Czasy się zmieniają, ale ludzie są wciąż tacy sami .. Nasze wyobrażenia o idealnej rodzinie, rozwój motoryzacji oraz bogacące się społeczeństwo w obliczu technologii sprawia...
Czytaj więcej

Przyszłość kodeksu drogowego

Najbliższe lata 2019 i 2020 to będzie prawdziwa rewolucja dla kierowców. Rząd przygotowuje zmiany, które na wiele lat zmienią nasze zachowania na drodze. Już zniknął obowiązek posiada...
Czytaj więcej

Lustrzane Wypadki

Czym są autostradowe lustra i jak do nich dochodzi? W styczniu 2017 roku na autostradzie nr A1 pomiędzy Łodzią, a Piotrkowem Trybunalskim zderzyło się 76 samochodów po obydwu...
Czytaj więcej

Samochody B1 (L7e)

(L7e) to pojazdy czterokołowe tzw. CZTEROKOŁOWCE,  których masa bez obciążania nie przekracza 400 kg. Mogą to być zarówno pojazdy z karoserią i dachem (choć najczęściej wtedy z...
Czytaj więcej

Mobileye, czyli mobilne oko.

Co to jest Mobileye i jak działa? To najbardziej zaawansowany na świecie system wizyjnego bezpieczeństwa w pojeździe mający za cel zapobieganie wypadkom i koli...
Czytaj więcej

Wynajem samochodu – 11 zasad

Planujesz wynajęcie samochodu na wakacje? Chcesz wyjechać za granicę, czy będziesz jeździł po Polsce? Nasze porady pozwolą Ci podjąć bezpieczną i świado...
Czytaj więcej
1 2 3 7