Napisz do nas: biuro@autoakademia.pl

Nasze nowe biuro: ul . Balicka 77, Kraków

Sprawdź nasze social media:

Zadzwoń do nas i zacznij z nami jeździć

+48 536 97 90 90
Powrót na górę

OC Rowerzysty

Dodano: Admin

23 sty, 2023

W Polsce ubezpieczenie OC dla rowerzystów nie jest obowiązkowe. Można je za to kupić dobrowolnie i warto to zrobić. Koszt OC dla rowerzysty nie jest duży, to zaledwie kilkadziesiąt złotych rocznie, a towarzystw ubezpieczeniowych oferujących OC rowerowe jest coraz więcej.

Co jeśli nie posiadamy ubezpieczenia OC i wyrządzimy komuś szkodę na rowerze ?

W takim wypadku rowerzysta odpowiada za wyrządzoną szkodę na zasadach ogólnych prawa cywilnego. Zgodnie z art. 415 kodeksu cywilnego ponosi on osobistą odpowiedzialność całym swoim majątkiem.

Za wyrządzone szkody musi zapłacić z własnej kieszeni, jeśli oczywiście będzie jego to Jego wina. Problem będziemy mieli jeśli np. wymusimy rowerem pierwszeństwo, a kierujący najnowszym Mercedesem żeby w nas nie wjechać uderzy o słupki, czy wjedzie do rowu niszcząc samochód. Za naprawę będzie musiał zapłacić rowerzysta z własnej kieszeni.

Ubezpieczenie OC dla rowerzysty w innych krajach Europy

Obecnie w żadnym z krajów europejskich ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej dla rowerzystów nie jest obowiązkowe. Jeszcze kilka lat temu w Szwajcarii był taki obowiązek, jednak od roku 2012 władze tego kraju wycofały się z pomysłu obowiązkowego OC i na tą chwilę nigdzie w Europie rowerzyście nie muszą mieć OC.

WAŻNE!

Jeśli masz wykupione OC w życiu prywatnym, to zazwyczaj obejmuje ono szkody podczas jazdy rowerem,  stąd nie koniecznie wtedy musisz mieć wykupione dodatkowo OC dla rowerzysty – czyli produkt dedykowany dla kierujących rowerami. Warto jednak doczytać warunki dla konkretnej polisy, gdyż nie jest to żaden standard. Zależy to od danego towarzystwa ubezpieczeniowego.

Dodatkowe składniki na polisie rowerzysty

Prócz samego OC rowerzystom firmy ubezpieczeniowe oferują również ochronę od zniszczenia roweru, kradzieży, uszkodzenia przez samego użytkownika lub osoby trzecie. Możemy dodatkowo wykupić Casco oraz NNW, jednak pamiętać należy o pewnych wyłączeniach, które nie są oczywiste na pierwszy rzut oka.

Casco dla roweru – nie obejmują kradzieży ze stojaka nawet jeśli rower był przypięty łańcuchem!

Musiałoby to być włamanie do pomieszczenia zamykanego na minimum dwa zamki! Niestety rzadko kiedy ubezpieczenie obejmuje kradzieże z tzw, stojaka, czy garaży wielostanowiskowych gdzie są miejsca postojowe nie będące wydzielone i ogrodzone. Jeżeli złodziej wszedł do budynku jak mieszkaniec, to nawet jeśli przetnie blokadę, łańcuch, linkę, to ubezpieczyciel nie zapłaci. Musi być włamanie do zamkniętego i wydzielonego pomieszczenia. Ubezpieczając mieszkanie warto zwrócić uwagę na polisę, bo w większości chroni ona także od kradzieży z przynależnych do mieszkania pomieszczeń typu piwnica, strych, garaż.

Natomiast otrzymamy odszkodowanie w przypadku uszkodzenia roweru w wyniku kolizji, udokumentowanych aktów wandalizmu, czy w przypadku napadu rabunkowego. Zawsze na wszystko należy mieć dowody, a na sam rower fakturę zakupu i inne dokumenty na podstawie których będzie można wyliczyć jego wartość na dzień szkody. Są też liczne ograniczenia np. mało który ubezpieczyciel obejmie ochroną Casco rower kilkuletni o bardzo dużej wartości. Jeśli rower ma już 3-4 lata, a jego wartość przekracza 5 tysięcy złotych to nie liczcie na to że znajdziecie chętnego na jego ubezpieczenie.

NNW – tu chodzi o trwałe następstwa nieszczęśliwych wypadków.

To szkody polegające na uszkodzeniu ciała lub rozstroju zdrowia, powodujące trwały uszczerbek na zdrowiu lub śmierć ubezpieczonego. Jeśli mamy polisę zawierającą NNW otrzymamy odszkodowanie z tytułu procentowego uszczerbku na zdrowiu. Po zakończeniu leczenia musimy udać się na specjalną komisję lekarską, która ocenia uszczerbek na zdrowiu – czyli jakby ” ile procent zdrowia utraciliśmy” i dopiero na tej podstawie wylicza kwotę odszkodowania.

BAGAŻ ROWERZYSTY

Niektóre z towarzystw ubezpieczeniowych oferują także objęcie ochroną przewożonego bagażu, ale nie oznacza to że jeśli zostawimy rower z laptopem czy smartfonem w sakwie to ubezpieczyciel na za to zapłaci. Kradzieże bagażu nie są zazwyczaj objęte takim ubezpieczaniem, a raczej zniszczenie bagażu w razie uczestnictwa w kolizji drogowej.

Przykładowe stawki składek dla rowerzystów:

Rodzaj ubezpieczenie Suma ubezpieczenia Składka za 1 miesiąc Składka za 3 miesiące Składka roczna
NNW 20.000 zł 10 zł 20 zł 50 zł
OC 20.000 zł 4 zł 8 zł 16 zł
Bagaż 500 zł 5 zł 8 zł 15 zł
Casco roweru 500 zł 10 zł 20 zł 40 zł

 

Ofertę OC dla rowerzystów mają obecnie tylko nieliczne towarzystwa, a suma ubezpieczania OC to kwota sięgająca maksymalnie 200 tysięcy złotych, co w porównaniu z 1 milionem Euro przy ubezpieczeniu OC dla samochodów jest kwotą rażąco niską.

PZU – Bezpieczny Rowerzysta – do 200K
Proama – Pakiet Rowerzysta – do 50K
TU Europa – Ubezpieczenie Rowerzysty – do 25K
AVIVA – do 20K

Warto również wnikliwie przeczytać regulamin polisy, ubezpieczyciel określa w nim sytuacje w których pieniędzy nie otrzymamy. Są to kolejno:

  • stan nietrzeźwości,
  • wyczynowa jazda na rowerze,
  • osoby poniżej 18 roku życia bez ważnej karty rowerowej,
  • szkody powstałe podczas transportu roweru innym środkiem lokomocji

Reasumując, pomimo niskich sum ubezpieczenia warto mieć wykupione ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej na wypadek szkód powstałych podczas kierowania rowerem, gdyż z reguły straty też nie są wielki, a każde kilka tysięcy które zapłaci za nas ubezpieczyciel na ziemi nie leży. Kupując polisy warto dokładnie zapoznać się wcześniej z warunkami ogólnymi danego produktu.

94% uczniów
zdaje egzamin za
pierwszym razem

Kiedy lata temu tworzyliśmy tę szkołę Nikt nie myślał, że dziś (a wtedy kiedyś) będziemy mogli równać się z najlepszymi i najdroższymi w Polsce szkołami. Tak się jednak stało i wynikło z wielu przyczyn, ale jedna jest nadrzędna i da się ją wyodrębnić.. to po prostu dobrze wykonywana praca i ciągła myśl, że to jeszcze nie to. Przez ostanie 14 lat podnosiliśmy nasze umiejętności jeżdżąc po Polsce i Europie.

Zadzwoń i zacznij z nami jeździć

+48 536 97 90 90
lub Zapisz się online

Przeczytaj co mówią nasi kursanci

Kiedy lata temu tworzyliśmy tę szkołę Nikt nie myślał, że dziś (a wtedy kiedyś) będziemy mogli równać się z najlepszymi i najdroższymi w Polsce szkołami.

Nasza ocena to 4.65 (na podstawie 723 opinii naszych kursantów.)

Magda Relman

Instruktor: Marcin

Należę do osób którym wszystko ciężko przychodzi i bardzo się bałam, ale mile zostałam zaskoczona podejściem instruktora. Pan Marcin był bardzo cierpliwy i to Jemu zawdzięczam mój sukces. Szkoła bardzo dobrze przygotowuje, bardzo ciekawe zajęcia z teorii które wiele wyjaśniają.

Iza Baran

Instruktor: Łukasz

Bardzo miła atmosfera i super instruktor Pan Grzesiek. Uczyłam się na VW UP-ie i zdawałam na nim egzamin. Poszło gładko ;)

Paweł Kornaś

Instruktor: Maciek

Zdałem za pierwszym razem i polecam Pana Macieja. Konkretnie wytłumaczone i ćwiczone do skutku słabe punkty dały efekt. Szkoła na poziomie. Polecam.

0

Haki drogowe

Co warto wiedzieć, żeby nie zapłacić kary Bardzo często ciągniemy przyczepy nie sprawdzając danych w dokumentach, a problem powstaje kiedy do kontroli zatrzyma nas Policja lub...
Czytaj więcej

Telematyka w samochodach

TELEMATYKA, TELEMETRIA, a monitorowanie kierowcy – o co chodzi? Na polskim rynku już od kilku lat coraz bardziej upowszechniają się systemy pozycjonujące pojazdy...
Czytaj więcej

Mamowozy i Tatowozy – o co chodzi?

Czasy się zmieniają, ale ludzie są wciąż tacy sami .. Nasze wyobrażenia o idealnej rodzinie, rozwój motoryzacji oraz bogacące się społeczeństwo w obliczu technologii sprawia...
Czytaj więcej

Przyszłość kodeksu drogowego

Najbliższe lata 2019 i 2020 to będzie prawdziwa rewolucja dla kierowców. Rząd przygotowuje zmiany, które na wiele lat zmienią nasze zachowania na drodze. Już zniknął obowiązek posiada...
Czytaj więcej

Lustrzane Wypadki

Czym są autostradowe lustra i jak do nich dochodzi? W styczniu 2017 roku na autostradzie nr A1 pomiędzy Łodzią, a Piotrkowem Trybunalskim zderzyło się 76 samochodów po obydwu...
Czytaj więcej

Samochody B1 (L7e)

(L7e) to pojazdy czterokołowe tzw. CZTEROKOŁOWCE,  których masa bez obciążania nie przekracza 400 kg. Mogą to być zarówno pojazdy z karoserią i dachem (choć najczęściej wtedy z...
Czytaj więcej

Mobileye, czyli mobilne oko.

Co to jest Mobileye i jak działa? To najbardziej zaawansowany na świecie system wizyjnego bezpieczeństwa w pojeździe mający za cel zapobieganie wypadkom i koli...
Czytaj więcej

Wynajem samochodu – 11 zasad

Planujesz wynajęcie samochodu na wakacje? Chcesz wyjechać za granicę, czy będziesz jeździł po Polsce? Nasze porady pozwolą Ci podjąć bezpieczną i świado...
Czytaj więcej
1 2 3 7