Napisz do nas: biuro@autoakademia.pl

Nasze nowe biuro: ul . Balicka 77, Kraków

Sprawdź nasze social media:

Zadzwoń do nas i zacznij z nami jeździć

+48 536 97 90 90
Powrót na górę

MINI RONDA

Dodano: Admin

23 sty, 2023

Mini ronda to w Polsce stosunkowo nowe rozwiązanie. W Europie jednak od lat są stosowane w wielu krajach  jako skuteczny sposób poprawy bezpieczeństwa i uspokojenia ruchu na drogach dojazdowych i osiedlowych. U nas jeszcze często władze miast, czy zarządcy dróg boją się ich stosowania z uwagi na obawę nie zrozumienia tej idei przez kierowców.

Ideą zaś jest uspokojenie ruchu i zwiększenie przepustowości każdego z dolotów. W naszym kraju po zastosowaniu mini ronda bardzo często poddawana jest w wątpliwość jego praktyczność. Jako argumenty wymienia się najczęściej….

„bo autobusy i samochody ciężarowe nie mieszczą się na rondzie i jeżdżą po wyspie”, „nie wiadomo jak sygnalizować skręty”, czy „niektórzy jeżdżą po wyspie ronda, więc nie ma to sensu”
Jednak, czy są to trafne argumenty?

Po co mini ronda?

Mają one w założeniu spowalniać ruch z każdego kierunku i powodować zwiększenie przepustowości przy jednoczesnym zmniejszeniu ryzyka wystąpienia ruchu kolizyjnego. Zmniejsza się czas oczekiwania na włączenie z drogi podporządkowanej (dotychczas) na drogę, która była wcześniej tą z pierwszeństwem.
Gdzie jest największy sens montowania mini rondek?

Najczęstsze miejsca w których można myśleć o mini wysepce i zmianie dotychczasowej organizacji ruchu to wszystkie małe skrzyżowania, gdzie w godzinach szczytu komunikacyjnego dochodzi do znacznego spiętrzenia kolejki pojazdów w ulicach podporządkowanych i trudno się włączyć w główną drogę. Inną grupą miejsc typowanych pod mini rondo to skrzyżowania, gdzie ruch jest niewielki, ale za to kierujący jeżdżą zbyt szybko i wymuszając pierwszeństwo zderzają się powodując kolizje i wypadki.

Gdzie można stosować „naleśniki”?

Ronda takie można stosować głównie na drogach o stosunkowo małym natężeniu ruchu pojazdów ciężarowych i autobusów, bo zbyt duży ich udział może powodować szybką degradację przejezdnej wyspy środkowej wykonywanej najczęściej z kilku elementów mieszanki gumowej przymontowanej do powierzchni jezdni na kołkach i śrubach.

Wysepkę w stylu „placka” powinno się także stosować tylko w miejscach gdzie będzie dobrze widoczna dla każdego kierunku z którego nadjeżdżają pojazdy i tu bardzo ważne żeby nie było dużej różnicy w pochyleniu (nachyleniu) dolotowych dróg, bo wtedy wyspa może być zauważana dopiero w ostatniej chwili.

Lokalizacja sztucznej wysepki ronda

Istotne dla lokalizacji takiej mini wysepki jest również to z jaką dopuszczalną i możliwą faktycznie prędkością poruszają się pojazdy, gdyż zbyt duża prędkość może uniemożliwiać wczesne zauważenie takiego ronda. Bardzo ważne jest wyraźne oznakowanie pionowe i poziome takiego miejsca, szczególnie kiedy nigdy wcześniej nie było w danym miejscu zmian organizacji ruchu, a mini rondo jest nowością dla lokalnego ruchu.

MINIRONDA
Jakie rodzą wątpliwości i reakcje?

Z obserwacji i doświadczeń kilku miast w Polsce w miejscach gdzie zamontowano placki wynika, że zdarzają się kierowcy przejeżdżający po wyspie na wprost. Większość z nich to jednak młodzi kierowcy którzy doskonale widzieli wyspę, jednak przejazd po niej stanowi dla nich atrakcję i możliwość popisania się przed swoimi pasażerami, czy też przetestowania samochodu o wyższym zawieszeniu. Również starsi kierowcy, szczególnie ci jeżdżący SUV-ami traktują wyspę jak przeszkodę godną pokonania.
Czasem wynika to z manifestacji oporu przeciwko zmianom w oznakowaniu i organizacji „życia osiedla”, a czasem po prostu tej wyspy oraz znaków po prostu nie zauważają co już śmieszne nie jest.

Często stawiane pytanie brzmi ” a co będzie jak na mini rondo wjedzie większy samochód i będzie chciał zawrócić ?”

Czy można jechać po wysepce?

No tak…. przecież większy się nie zmieści ;/  Zawracałby na dwa razy!
Może nawet musiałby cofać na rondzie?

Oczywiście, że się nie zmieści. Dlatego wyspa jest przejezdna. Specjalnie nie jest zabudowana! Na środku nie rosną krzewy, drzewa, nie ma tam słupka, ani znaków – właśnie po to żeby pojazdy, których gabaryty uniemożliwiają skręcenie zgodne z zasadami i oznakowaniem mogły skorzystać z przepisu który umożliwia im w takiej sytuacji wyjątkowe nie stosowanie się do ogólnych zasad i pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności skręcić najeżdżając kołami na wyspę.

Pamiętać należy, że w takiej sytuacji musimy zachować nadzwyczajną ostrożność i nie narazić nikogo na niebezpieczeństwo. Spowodowanie kolizji na skutek jazdy po wyspie będzie zawsze sugerowało sprawstwo i odpowiedzialność tego, który po niej jechał.

W Polsce zazwyczaj oznakowane są jako tzw. ronda podporządkowane, czyli ze znakiem A-7 „Ustąp pierwszeństwa” u każdego wlotu. W przypadku kiedy byłoby to rondo tzw. klasyczne stosowalibyśmy zasady pierwszeństwa prawej strony, a więc wjeżdżający na nie miałby pierwszeństwo. Rozwiązanie klasyczne jednak nie byłoby praktyczne z uwagi na niewielką średnicę samej wyspy i rodziłoby „wymuszaczy” stąd najczęściej zobaczymy tam jednak odwrócone trójkąty (A-7)

W Krakowie pierwsze mini rondo plackowate pojawiło się na skrzyżowaniu ulic Na Błonie i Zarzecze (widoczne powyżej) Oznakowanie było kilkukrotnie udoskonalane, ostatecznie poprawiono to poziome i kierowcy się zorientowali ?

Bez kierunkowskazu szkodzisz innym

Problemem dla kierowców okazało się odczytywanie zamiarów innych uczestników, gdyż nie każdy sygnalizuje kierunkowskazem zamiar kierunku w jakim chce pojechać. To błąd! W przypadku mini rond, gdzie widoczność jest tak doskonała, iż kierujący dokładnie widzi zbliżające się pojazdy z innych kierunków, a wyspa jest tak mała że właściwie pojazdy tylko teoretycznie jeżdżą wokół wyspy .. należy wyraźnie i zawczasu sygnalizować zamiar skrętu!

Lewy kierunkowskaz na rondzie?

Użycie lewego kierunkowskazu w tym przypadku jest wysoce pożądane i daje innym poczucie pewności naszych poczynań. Tak jazda staje się wtedy transparentna, a inni nie muszą się domyślać gdzie konkretny kierujący chce pojechać i czasem niepotrzebnie wyczekiwać przed wjazdem na środek skrzyżowania.

W Krakowie mini ronda zostały przyjęte z dużym oporem przez kierujących, ale powoli się uczymy prawidłowo na nich zachowywać. Niestety wymaga to od „Krakusów” wyuczenia nawyku sygnalizowania skrętu w lewo przy zbliżaniu się do skrzyżowania o ruchu okrężnym, a takiego nigdy nie mieliśmy gdyż dotychczas znane nam ronda miały tak duże powierzchnie wysp centralnych, że i tak nie było widać zbliżających się innych pojazdów z naprzeciwka, a pasy na rondach zazwyczaj mamy oznakowane strzałkami kierunkowymi.

Niestety w wielu miejscach, gdzie powstały nowe mini ronda kierujący nie zauważają wyspy i jadą w lewo pod prąd.

Kolejne „krakowskie placki” powstawały w dzielnicy Kazimierz u zbiegu ulic Plac Wolnica, Mostowa, Bocheńska i Bonifraterska. Wcześniej duża powierzchnia i 5 wlotów faktycznie zastanawiało jak ustawić się na środku, teraz nie ma tego dylematu ?

Inne mini rondka w Krakowie możemy podziwiać u zbiegu ulic Pychowickiej i Norymberskiej, Garncarskiej i Krupniczej oraz Grochowskiej z Beliny-Prażmowskiego. Wszędzie tam były wcześniej duże place, teraz są ronda. I tak z początkiem 2018 roku  w Krakowie jest już 5 mini rondek. Czy powstaną kolejne zobaczymy.

MINI RONDA zwane plackowatymi, czy też naleśnikami – mają zazwyczaj średnicę od 3 – 5 metrów, a średnica całej obwiedni ronda nie przekracza 20 metrów co zostało uregulowane w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne oraz ich usytuowanie. Pojazdy większe, których gabaryty nie pozwolą się zmieścić w pasie idącym po obwiedni będą mogły najeżdżać na krawędzie wysepki, ale przy zachowaniu szczególnej ostrożności.
Zatem stosowane rozwiązania są zgodne z prawem i tylko od dobrej woli oraz kultury kierowców zależy powodzenie tych rozwiązań w praktyce.

Edukacja okrężna kierowców – szkolne ronda

Miasto Kraków stawia jednak na edukację kierowców i przykładem tego mogą być  tzw.”ronda szkoleniowe” pod Dworcem PKS / PKP w Krakowie, które zostały oznakowane w taki sposób, że nawet niedzielny kierowca powinien się zorientować jak należy poprawnie zajmować pasy ruchu do jazdy na wprost i w prawo, a jak do skrętu w lewo i do zawracania, kiedy wokół wyspy są dwa pasy ruchu.

Od momentu zastosowania tego jakże prostego w swej formie graficznej oznakowania ilość kolizji zmniejszyła się w tym miejscu, a nawet jeśli do takowej dochodzi to kierowcy nawet nie wzywają Policji, bo po rozejrzeniu się od razu sami typują sprawcę na zasadzie dedukcji z oznakowania poziomego.

opracował
Piotr Leńczowski
wykładowca PRD
instruktor techniki jazdy

94% uczniów
zdaje egzamin za
pierwszym razem

Kiedy lata temu tworzyliśmy tę szkołę Nikt nie myślał, że dziś (a wtedy kiedyś) będziemy mogli równać się z najlepszymi i najdroższymi w Polsce szkołami. Tak się jednak stało i wynikło z wielu przyczyn, ale jedna jest nadrzędna i da się ją wyodrębnić.. to po prostu dobrze wykonywana praca i ciągła myśl, że to jeszcze nie to. Przez ostanie 14 lat podnosiliśmy nasze umiejętności jeżdżąc po Polsce i Europie.

Zadzwoń i zacznij z nami jeździć

+48 536 97 90 90
lub Zapisz się online

Przeczytaj co mówią nasi kursanci

Kiedy lata temu tworzyliśmy tę szkołę Nikt nie myślał, że dziś (a wtedy kiedyś) będziemy mogli równać się z najlepszymi i najdroższymi w Polsce szkołami.

Nasza ocena to 4.65 (na podstawie 723 opinii naszych kursantów.)

Magda Relman

Instruktor: Marcin

Należę do osób którym wszystko ciężko przychodzi i bardzo się bałam, ale mile zostałam zaskoczona podejściem instruktora. Pan Marcin był bardzo cierpliwy i to Jemu zawdzięczam mój sukces. Szkoła bardzo dobrze przygotowuje, bardzo ciekawe zajęcia z teorii które wiele wyjaśniają.

Iza Baran

Instruktor: Łukasz

Bardzo miła atmosfera i super instruktor Pan Grzesiek. Uczyłam się na VW UP-ie i zdawałam na nim egzamin. Poszło gładko ;)

Paweł Kornaś

Instruktor: Maciek

Zdałem za pierwszym razem i polecam Pana Macieja. Konkretnie wytłumaczone i ćwiczone do skutku słabe punkty dały efekt. Szkoła na poziomie. Polecam.

0

Haki drogowe

Co warto wiedzieć, żeby nie zapłacić kary Bardzo często ciągniemy przyczepy nie sprawdzając danych w dokumentach, a problem powstaje kiedy do kontroli zatrzyma nas Policja lub...
Czytaj więcej

Telematyka w samochodach

TELEMATYKA, TELEMETRIA, a monitorowanie kierowcy – o co chodzi? Na polskim rynku już od kilku lat coraz bardziej upowszechniają się systemy pozycjonujące pojazdy...
Czytaj więcej

Mamowozy i Tatowozy – o co chodzi?

Czasy się zmieniają, ale ludzie są wciąż tacy sami .. Nasze wyobrażenia o idealnej rodzinie, rozwój motoryzacji oraz bogacące się społeczeństwo w obliczu technologii sprawia...
Czytaj więcej

Przyszłość kodeksu drogowego

Najbliższe lata 2019 i 2020 to będzie prawdziwa rewolucja dla kierowców. Rząd przygotowuje zmiany, które na wiele lat zmienią nasze zachowania na drodze. Już zniknął obowiązek posiada...
Czytaj więcej

Lustrzane Wypadki

Czym są autostradowe lustra i jak do nich dochodzi? W styczniu 2017 roku na autostradzie nr A1 pomiędzy Łodzią, a Piotrkowem Trybunalskim zderzyło się 76 samochodów po obydwu...
Czytaj więcej

Samochody B1 (L7e)

(L7e) to pojazdy czterokołowe tzw. CZTEROKOŁOWCE,  których masa bez obciążania nie przekracza 400 kg. Mogą to być zarówno pojazdy z karoserią i dachem (choć najczęściej wtedy z...
Czytaj więcej

Mobileye, czyli mobilne oko.

Co to jest Mobileye i jak działa? To najbardziej zaawansowany na świecie system wizyjnego bezpieczeństwa w pojeździe mający za cel zapobieganie wypadkom i koli...
Czytaj więcej

Wynajem samochodu – 11 zasad

Planujesz wynajęcie samochodu na wakacje? Chcesz wyjechać za granicę, czy będziesz jeździł po Polsce? Nasze porady pozwolą Ci podjąć bezpieczną i świado...
Czytaj więcej
1 2 3 7