Napisz do nas: biuro@autoakademia.pl

Nasze nowe biuro: ul . Balicka 77, Kraków

Sprawdź nasze social media:

Zadzwoń do nas i zacznij z nami jeździć

+48 536 97 90 90
Powrót na górę

Jesienne prawo jazdy

Dodano: Admin

23 sty, 2023

Szkolenie w okresie letnim nie sprawi większych trudności,  ale nauka w okresie jesienno-zimowym to czasem jazda w dość ekstremalnych warunkach. W jesieni kierowanie samochodem wymaga większej wprawy i koncentracji.  Na kursie praktycznym poznamy większość zagrożeń oraz sposobów na radzenie sobie z pojazdem kiedy na zewnątrz zimno, a na jezdni ślisko.

Brytyjskie badania statystyk zdawalności DSA oraz nasze krajowe analizy ilości podejść do egzaminów państwowych wskazują na zdecydowanie wyższy wynik osób szkolonych w okresie jesienno zimowym. Każdy z absolwentów który przeszedł szkolenie w trudnych warunkach będzie kierowcą wszechstronniej przygotowanym do jazdy oraz posiadać większe umiejętności od tych którzy uczyli się w lecie.

Jesienną porą też łatwiej też umówić się z instruktorem i rozplanować zajęcia praktyczne w różnych porach dnia z uwzględnieniem zmiennych warunków pogodowych. Także terminy oczekiwania na egzamin państwowy zdecydowanie są krótsze, gdyż wiele osób rezygnuje w zimie i czeka do wiosny.
No cóż … to najczęściej Ci „wakacyjni” absolwenci.

Wszechstronni kierowcy kształcą się jesienią i zimą

Osoby rozpoczynające szkolenie jesienią nie mają problemów z jazdą w różnorodnych warunkach pogodowych, wiedzą dokładnie, co mają robić, gdy napotkają na opady deszczu, mgłę, niską temperaturę, czy śliską nawierzchnię.  Wiedzą i potrafią szybko korzystać ze świateł, wycieraczek, czy nastaw ogrzewania. Radzą sobie także świetnie kiedy samochód ślizga się na jezdni, wiedzą też jak należy pokonać podjazd, ostry zakręt itd.

Czym różni się szkolenie w okresie jesiennym?
Czego można się nauczyć lepiej?

WIDOCZNOŚĆ

Wbrew pozorom to właśnie w okresie jesienno-zimowym kierowcy powinni posiadać porządne okulary przeciwsłoneczne, najlepiej z soczewkami polaryzacyjnymi, które neutralizują oślepiające refleksy. Niskie położenie słońca w tym okresie oraz mokra jednia skutecznie oślepiają, nawet bardziej niż w lecie.

LIŚCIE

Warstwa poślizgowa jaką tworzą liście to nieodzowny element struktury drogi w okresie jesiennym. Hamowanie, czy zbyt dynamiczny najazd na taką warstwę spowoduje, że łatwo stracimy przyczepność, szczególnie wchodząc lub wychodząc z zakrętu.  Z tego powodu bardzo ważne jest zachowanie odpowiedniego odstępu od innych uczestników ruchu, a dobrze wyuczony nawyk zostaje na zawsze i każdą porę roku. Również zdolność przewidywania to element jakiego szybko nauczysz się jesienią. Nie tylko samochody, ale również rowerzyści, czy motocykliści w czasie jesiennej aury są bardziej narażeni przez liście i śliską jezdnią na przewrócenie, a wiedza o tym powinna wzmóc naszą czujność.

PORANNE  PRZYMROZKI

Zazwyczaj już od miesiąca października temperatura tuż przy powierzchni gruntu bywa niższa od odczuwalnej, dlatego lód na drodze może pojawiać się nawet wówczas, gdy termometr wskazuje 2-3°C. Najczęściej powstaje w  miejscach o słabym nasłonecznieniu w czasie dnia lub o stałym zawilgoceniu. Bardzo niebezpiecznie są wzniesienia i mosty na których przewiewający wiatr wychładza nawierzchnię. Tam właśnie może powstać warstwa lodu. Obecnie w nowoczesnych samochodach elektronika podpowiada, iż temperatura spada poniżej 3° Celsjusza wyświetlając śnieżynkę na kokpicie. Zobaczyć to można właśnie jesienią.

GOŁOLEDŹ – czyli lód podczas opadów deszczu

Przy temperaturze w granicach od 0°C do nawet -3°C lód nie jest całkowicie zamarznięty. Jego powierzchnię pokrywa cienka, niewidoczna i bardzo śliska powłoka wody co może być bardzo mylące dla kierujących.  Wielu kierowcom wydawać się może, iż jezdnia jest mokra na skutek soli drogowej podczas gdy koła suną już po lodzie.
Do występowania tego zjawiska dochodzi też najczęściej po jesiennych opadach deszczu i zamgleniach.

MGŁA

Występuje najczęściej z rana i w nieckach, czy dolinkach.  W obszarach obfitujących w cieki wodne może być bardzo gęsta. Musimy wtedy pamiętać żeby zwolnić na tyle na ile widzimy, to znaczy żeby móc zatrzymać pojazd na odcinku jaki widzimy. Jazda we mgle z dużą prędkością to proszenie się o śmierć. Bardzo ważne jest to, żeby wiedzieć iż dźwięk inaczej rozchodzi się we mgle, a rowerzysta oraz pieszy mogą nie słyszeć nadjeżdżającego pojazdu. Zatem o potrącenie i poważny wypadek bardzo łatwo.

DESZCZ

Jesień to pora najbardziej obfitująca w dni deszczowe porównując do pozostałych w roku kalendarzowym. Pada co prawda mniej intensywnie niż latem, ale za to zdecydowanie częściej. Kierowcy muszą zatem dostosować sposób prowadzenia samochodu do tych bardziej niebezpiecznych warunków jazdy.

To najbardziej pochmurna pora roku, ale najlepsza do nauki. Właśnie teraz nauczysz się i zrozumiesz jak ważny jest stan ogumienia, wycieraczek, niezamarzający płyn do spryskiwaczy. Dowiesz się jak ważne jest przełączanie odpowiednich świateł i szybkie użycie wycieraczek. Najgorzej jeździ się po zmierzchu, a pogorszona widoczność wpływa także na prawidłową ocenę obiektów w lusterkach wstecznych. Ich stan czystości także musi być nienaganny.
Pamiętaj też żeby używać najczęściej jak możesz klimatyzacji AC (Air Conditioning) zapobiegając parowaniu szyb pojazdu, co z kolei może doprowadzić do niezauważenia rowerzysty, czy pieszego.

ŚLIZG BUTA i rozbita pupa

Musisz też pamiętać, że mokre podeszwy butów kiedy wsiadasz do pojazdu mogą przyczynić się do tego, że noga może łatwo się ześliznąć z pedału sprzęgła lub hamulca, a wtedy o kolizję nie trudno. Najczęściej pojazd stojący w korku, którego kierującemu ześliznęła się noga ze sprzęgła – wskakuje na tył poprzedzającego. Oby tylko skończyło się na porysowanych zderzakach. Gorzej jeśli przed Tobą oczekiwał rowerzysta, czy motocyklista. Pamiętaj o tym.

GARAŻE W GALERIACH

Obecnie często stosowane w garażach wielopoziomowych mieszanki epoksydowe lub poliuretanowe do zabezpieczania nawierzchni betonowych powodują, że kiedy wjeżdżamy samochodem z mokrymi kołami lub resztkami topniejącego śniegu to stają się niesamowicie śliskie. Nawierzchnie epoksydowe w garażach pięknie wyglądają, ale są niczym tafla lodu kiedy jest na nich woda. Zatrzymanie pojazdu przypomina hamowanie na płycie poślizgowej.

AQUAPLANING

Kierowanie pojazdem w czasie opadów deszczu wymaga dużej uwagi i właściwej techniki. Podstawą jest trzymanie obu rąk na kierownicy i ciągłe czytanie nawierzchni,  gdyż na mokrej jezdni bardzo łatwo stracić przyczepność oraz panowanie nad samochodem. Długotrwałe opady powodują zbieranie się deszczu w koleinach i powstawanie kałuż na nierównościach lub uszkodzonych fragmentach drogi. Kałuże i rozlewiska należy przejeżdżać bardzo wolno, aby  zapobiec zjawisku aquaplaningu, czyli „płynięciu” opony na skutek nadmiernej ilości wody oraz nieadekwatnej prędkości co doprowadzi do utraty panowania i ewentualnego wypadnięcia z pasa ruchu.

45 litrów wody na sekundę spod koła

Warto wiedzieć że przeciętny pojazd o szerokości opony 180 mm i głębokości bieżnika 7-9 mm przy prędkości stu kilometrów na godzinę potrafi odprowadzać do 45 litrów wody na sekundę spod jednego koła. Ciężko w to uwierzyć  gdyż woda jaką wyrzuca opona jest rozproszona i nie widać tej ilości w sposób mierzalny dla „oka”, jednak jadąc w czasie deszczu za pojazdem ciężarowym można wręcz wymyć cały samochód. Wymijając ciężarówki czy autobusy należy zatem zachować dużą ostrożność, gdyż wielkich rozmiarów opony rozpryskują takie ilości wody, że mogą spowodować chwilową, całkowitą utratę widoczności do momentu jak nasza wycieraczka nie usunie wody z szyby.

Omijając kałuże – omijasz problemy z pieszymi.

Najczęściej w miastach przy nierównych krawężnikach tworzą się wielkie rozlewiska. Nierzadko przy zatoczkach przystankowych. Zbyt dynamiczne przejechanie przez nie spowoduje ochlapanie przechodniów znajdujących się na przystankach komunikacji miejskiej lub przechodzących chodnikami. Odpowiedzialność za takie zdarzenia ponosi kierujący pojazdem, gdyż widząc kałużę nie powinien w nią wjeżdżać lub zrobić to bardzo powoli żeby nie narażać pieszych. W teorii prawo nakazuje w takiej sytuacji się nawet powstrzymać od ruchu, ale w praktyce musisz widzieć takie miejsce wcześniej. Zatem prędkość i czytanie nawierzchni to podstawa.

94% uczniów
zdaje egzamin za
pierwszym razem

Kiedy lata temu tworzyliśmy tę szkołę Nikt nie myślał, że dziś (a wtedy kiedyś) będziemy mogli równać się z najlepszymi i najdroższymi w Polsce szkołami. Tak się jednak stało i wynikło z wielu przyczyn, ale jedna jest nadrzędna i da się ją wyodrębnić.. to po prostu dobrze wykonywana praca i ciągła myśl, że to jeszcze nie to. Przez ostanie 14 lat podnosiliśmy nasze umiejętności jeżdżąc po Polsce i Europie.

Zadzwoń i zacznij z nami jeździć

+48 536 97 90 90
lub Zapisz się online

Przeczytaj co mówią nasi kursanci

Kiedy lata temu tworzyliśmy tę szkołę Nikt nie myślał, że dziś (a wtedy kiedyś) będziemy mogli równać się z najlepszymi i najdroższymi w Polsce szkołami.

Nasza ocena to 4.65 (na podstawie 723 opinii naszych kursantów.)

Magda Relman

Instruktor: Marcin

Należę do osób którym wszystko ciężko przychodzi i bardzo się bałam, ale mile zostałam zaskoczona podejściem instruktora. Pan Marcin był bardzo cierpliwy i to Jemu zawdzięczam mój sukces. Szkoła bardzo dobrze przygotowuje, bardzo ciekawe zajęcia z teorii które wiele wyjaśniają.

Iza Baran

Instruktor: Łukasz

Bardzo miła atmosfera i super instruktor Pan Grzesiek. Uczyłam się na VW UP-ie i zdawałam na nim egzamin. Poszło gładko ;)

Paweł Kornaś

Instruktor: Maciek

Zdałem za pierwszym razem i polecam Pana Macieja. Konkretnie wytłumaczone i ćwiczone do skutku słabe punkty dały efekt. Szkoła na poziomie. Polecam.

0

Haki drogowe

Co warto wiedzieć, żeby nie zapłacić kary Bardzo często ciągniemy przyczepy nie sprawdzając danych w dokumentach, a problem powstaje kiedy do kontroli zatrzyma nas Policja lub...
Czytaj więcej

Telematyka w samochodach

TELEMATYKA, TELEMETRIA, a monitorowanie kierowcy – o co chodzi? Na polskim rynku już od kilku lat coraz bardziej upowszechniają się systemy pozycjonujące pojazdy...
Czytaj więcej

Mamowozy i Tatowozy – o co chodzi?

Czasy się zmieniają, ale ludzie są wciąż tacy sami .. Nasze wyobrażenia o idealnej rodzinie, rozwój motoryzacji oraz bogacące się społeczeństwo w obliczu technologii sprawia...
Czytaj więcej

Przyszłość kodeksu drogowego

Najbliższe lata 2019 i 2020 to będzie prawdziwa rewolucja dla kierowców. Rząd przygotowuje zmiany, które na wiele lat zmienią nasze zachowania na drodze. Już zniknął obowiązek posiada...
Czytaj więcej

Lustrzane Wypadki

Czym są autostradowe lustra i jak do nich dochodzi? W styczniu 2017 roku na autostradzie nr A1 pomiędzy Łodzią, a Piotrkowem Trybunalskim zderzyło się 76 samochodów po obydwu...
Czytaj więcej

Samochody B1 (L7e)

(L7e) to pojazdy czterokołowe tzw. CZTEROKOŁOWCE,  których masa bez obciążania nie przekracza 400 kg. Mogą to być zarówno pojazdy z karoserią i dachem (choć najczęściej wtedy z...
Czytaj więcej

Mobileye, czyli mobilne oko.

Co to jest Mobileye i jak działa? To najbardziej zaawansowany na świecie system wizyjnego bezpieczeństwa w pojeździe mający za cel zapobieganie wypadkom i koli...
Czytaj więcej

Wynajem samochodu – 11 zasad

Planujesz wynajęcie samochodu na wakacje? Chcesz wyjechać za granicę, czy będziesz jeździł po Polsce? Nasze porady pozwolą Ci podjąć bezpieczną i świado...
Czytaj więcej
1 2 3 7