Napisz do nas: biuro@autoakademia.pl

Nasze nowe biuro: ul . Balicka 77, Kraków

Sprawdź nasze social media:

Zadzwoń do nas i zacznij z nami jeździć

+48 536 97 90 90
Powrót na górę

Haki drogowe

Dodano: Admin

23 sty, 2023

Co warto wiedzieć, żeby nie zapłacić kary

Bardzo często ciągniemy przyczepy nie sprawdzając danych w dokumentach, a problem powstaje kiedy do kontroli zatrzyma nas Policja lub Inspekcja Transportu Drogowego. Wtedy okazuje się, że niepozornie wyglądająca przyczepka wraz z naszym osobowym samochodem wymaga wyższych uprawnień lub opłaty drogowej. Mało tego za granicą może się okazać,  że nawet kiedy nie ciągniemy przyczepy możemy zostać ukarani za wystający hak poza obrys pojazdu. Jaką zatem przyczepę można ciągnąć na kategorii B, a jaką na B96 lu B+E?

HAKI DROGOWE
Hak obecnie może się przydać nie tylko do ciągnięcia przyczepy. Można na nim również zamontować dodatkowy bagażnik służący np. do transportu rowerów. Haki są dziś oferowane fabrycznie w nowych pojazdach i są składane.

Obecnie nie sprzedaje się już nowych samochodów osobowych wyposażonych w hak wystający na stałe. Zgodnie z przepisami unijnymi zaczep powinien być zdejmowany. Jeśli nasze auto nie ma haka i chcemy go dokupić, to w ofertach producentów znajdziemy tylko i wyłącznie haki z demontowaną końcówką zwaną „kulą”

Czy zatem muszę demontować hak wyjeżdżając do np. Niemiec?

Nie koniecznie. Konwencja Wiedeńska o Ruchu Drogowym pozwala na poruszanie się po innych państwach samochodem spełniającym warunki techniczne dla kraju rejestracji, więc posiadacze aut z hakami zamontowanymi na stałe teoretycznie nie powinni mieć problemów podczas kontroli drogowej w Niemczech. Niestety, w praktyce bywa różnie, szczególnie w przypadku uczestniczenia w kolizji za granicą kraju.

HOMOLOGACJA E 20 oraz tabliczka znamionowa

Kupując hak zwróćmy uwagę, czy posiada unijną homologację E-20. Hak może mieć też certyfikat PIMOT, czyli Przemysłowego Instytutu Motoryzacji. Każdy hak musi posiadać tabliczkę znamionową na której muszą zawsze widnieć takie dane jak: nazwa wytwórcy, data produkcji i dopuszczalny tonaż.

Ceny najtańszych haków z końcówką montowaną automatycznie zaczynają się od zazwyczaj 600 zł.  Haki renomowanych producentów to często wydatek ponad 1000 zł, a przeznaczone do konkretnych modeli i sprzedawane przez dealerów potrafią kosztować 2000 zł do ponad 4000 zł.

Haki z odłączanymi końcówkami można podzielić na dwie główne grupy:

  • z kulą dokręcaną ręcznie
  • z mechanizmem automatycznym

W przypadku rozwiązań automatycznych sprawa jest bardzo prosta. Kulę wpychamy do siedziska belki (najczęściej pod tylny zderzak), po czym przekręcamy gałkę i zamykamy ją kluczykiem. Haka w ogóle nie widać. Takie rozwiązania oferują jako opcję często sami producenci samochodów. Kulę zwalnia się za pomocą dźwigni ukrytej w bagażniku lub elektrycznie po naciśnięciu przycisku. Tego typu haki kosztują bardzo drogo i w przypadku elektrycznie sterowanych ceny szybują od 4000 zł w górę.

MONTAŻ HAKA = BADANIE TECHNICZNE

Po montażu haka musimy poddać samochód dodatkowemu badaniu technicznemu. Diagnosta skontroluje zarówno hak, jak i sprawność instalacji elektrycznej. Obecnie koszt takiego badania to 35 zł.

Następnie z zaświadczeniem ze stacji diagnostycznej musimy udać się do wydziału komunikacji z dowodem rejestracyjnym i kartą pojazdu. Organ rejestrujący dokonuje w dowodzie pojazdu adnotacji o treści „HAK”

Czy rodzaj zamontowanej wiązki elektrycznej ma znaczenie?
Złączka na 7 , czy 13 pinów?
Czy ma jakikolwiek wpływ na wynik badania technicznego?

Oficjalnie nie ma żadnej dyrektywy mówiącej o konieczności stosowania jednego typu wiązki. Podstawową różnicą pomiędzy wiązką 7 ,a 13 pinową jest ilość obsługiwanych procesów. Wiązki 7 pinowe obsługują podstawowe funkcje jak światło stopu, kierunkowskazy, światła przeciwmgielne oraz światła pozycyjne. Według przepisów tego typu wiązki można stosować dla przyczep o DMC (Dopuszczalnej Masie Całkowitej) do 750kg. W przypadku przyczep powyżej 750 kg DMC, konieczne jest zastosowanie wiązki 13-pinowej. Posiada ona wszystkie funkcje jak wiązka 7 pinowa oraz dodatkowo światło cofania jak i możliwość przekazywania stałego napięcia do przyczepy. Zastosowanie właściwej wiązki jest niezwykle istotne, nie tylko z punktu badania technicznego, ale również ze względów bezpieczeństwa. Przed zakupem jak i montażem konkretnego haka, warto zasięgnąć opinii w sprawdzonym warsztacie montażowym uwzględniając model pojazdu i to jaki rodzaj przyczep chcemy ciągnąć.

PRZYCZEPY

Przyczepa jest pojazdem bez własnego silnika, przystosowanym do ciągnięcia przez pojazd silnikowy. Szczególnym rodzajem przyczepy jest przyczepa lekka, o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 750 kg i bez konieczności posiadania hamulca najazdowego. Przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 750 kg muszą obowiązkowo posiadać hamulec najazdowy. Do prowadzenia samochodu z przyczepą lekką wystarczy prawo jazdy kat. B, należy jednak sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym samochodu, jaką przyczepę samochód może ciągnąć.

Gdzie to sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym?

Sprawdź co widnieje na ostatniej stronie dowodu w pozycjach:
O.1 – maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem w kg.
O.2 – maksymalna masa całkowita przyczepy bez hamulca w kg.
Jeżeli masy Twojej przyczepy jest większa niż wartość wpisu w rubryce O.2, to przyczepa obligatoryjnie musi posiadać hamulec najazdowy.

UPRAWNIENIA

Kategorie praw jazdy do ciągnięcia przyczep
B, B-96, B+E – jakie są różnice?

Kategoria B

Podstawowe prawo jazdy B wystarczy do kierowania:

  • pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t,
    z wyjątkiem autobusu i motocykla,
  • zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy lekkiej,

Tak więc sama kategoria B uprawnia do kierowania pojazdem samochodowym o DMC (dopuszczalnej masie całkowitej) nie przekraczającej 3,5 t wraz z przyczepą lekką, której DMC nie przekracza masy własnej pojazdu ciągnącego oraz DMC zespołu pojazdów nie przekracza 3,5 t. Można zatem ciągnąć przyczepę inną niż lekka, ale pod powyższym warunkiem oraz w takim wypadku DMC całego zespołu nie może przekraczać 3,5 tony. Natomiast łączna DMC takiego zespołu pojazdów z przyczepą lekką może wynosić maksymalnie 4,25 t – ponieważ 3,5t (pojazd) + 750kg (przyczepa) = 4,25t (łącznie DMC). Warunkiem koniecznym jest wtedy przyczepa lekka o dmc maksymalnym 750 kg.

Kategoria B-96

Prawo jazdy B z kodem 96 – czyli B-96
Takie uprawnienie pozwala na kategorii B kierować pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t z przyczepą inna niż lekka, której dopuszczalna masa całkowita przekracza 750 kg, przy czym dopuszczalna masa całkowita takiego zestawu pojazdów przekracza 3500 kg, ale nie przekracza 4250 kg.
Żeby uzyskać kod 96 należy zdać sam egzamin praktyczny dla kategorii B+E, ale w takim wypadku nie wymaga się odbycia kursu w szkole jazdy. Po prostu „z ulicy” zapisujesz się na egzamin i jeśli go zdasz możesz ciągnąć cięższe przyczepy niż ta lekka, ale zachowując sumaryczną masę zestawu poniżej 4250 kg.

Kategoria B+E

Kategoria B+E uprawnia do kierowania pojazdem o DMC nie przekraczającej 3,5 t i ciągnięcia przyczepy o takim samym DMC, czyli również nie przekraczającym 3,5t. Pamiętać należy jednak, że rzeczywista masa całkowita przyczepy nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego, co wynika z art. 62 ust. 1 ustawy Prawo o Ruchu Drogowym. W praktyce oznacza to, że mając kategorię B+E właściwie można kierować zespołem pojazdów o łącznej rzeczywistej masie całkowitej nawet do 7 ton. 

OPŁATY DROGOWE (viaTOLL)

Co to jest i jak działa?

Elektroniczny system poboru opłat  viaTOLL jest oparty na technologii komunikacji bezprzewodowej krótkiego zasięgu. System ten składa się z kilku podstawowych elementów takich jak bramy skanujące nad drogami oraz urządzenia nadawcze na szybach pojazdów (Go-BOX) zwane via-box-ami.

Nad drogami płatnymi znajdą się bramownice, wyposażone w anteny umożliwiające komunikację między przekaźnikami a viaBOX-em zamontowanym w pojeździe. Za każdym razem, gdy pojazd wyposażony w viaBOX przejeżdża pod bramownicą, zostaje naliczona opłata za przejazd konkretnym odcinkiem drogi płatnej. Kierowca zostaje o tym powiadomiony pojedynczym sygnałem dźwiękowym które wyemituje pudełko via-box. Proces naliczenia opłaty przebiega w pełni automatycznie bez potrzeby redukowania prędkości pojazdu.

System viaTOLL działa także na większości odcinków autostrad płatnych, a pojazdy wyposażone w urządzenia viaBOX mogą korzystać z wyznaczonych pasów elektronicznego poboru opłat. Gdy pojazd taki zbliża się do bramki w miejscu poboru opłat to bramka otwiera się automatycznie. Urządzenia można kupić po rejestracji na stronie viaTool, a konto można doładowywać za pomocą aplikacji w smartfonie.

 

Podsumowując, pamiętamy o spełnieniu następujących warunków

  • Masa przyczepy musi być mniejsza od masy ciągnącego ją pojazdu.
  • Przyczepa powyżej 750 kilogramów musi posiadać hamulec najazdowy.
  • Hak musi posiadać homologację i musisz mieć adnotację w dowodzie rejestracyjnym pojazdu
  • Masa i rodzaj przyczepy musi odpowiadać warunkom technicznym zawartym w dowodzie rejestracyjnym (rubryka O.1. oraz rubryka O.2)
  • DMC przyczepy decyduje o wymaganej kategorii prawa jazdy B
  • Kierując zestawem o łącznym DMC powyżej 3,5 tony – podlegasz opłacie drogowej!

94% uczniów
zdaje egzamin za
pierwszym razem

Kiedy lata temu tworzyliśmy tę szkołę Nikt nie myślał, że dziś (a wtedy kiedyś) będziemy mogli równać się z najlepszymi i najdroższymi w Polsce szkołami. Tak się jednak stało i wynikło z wielu przyczyn, ale jedna jest nadrzędna i da się ją wyodrębnić.. to po prostu dobrze wykonywana praca i ciągła myśl, że to jeszcze nie to. Przez ostanie 14 lat podnosiliśmy nasze umiejętności jeżdżąc po Polsce i Europie.

Zadzwoń i zacznij z nami jeździć

+48 536 97 90 90
lub Zapisz się online

Przeczytaj co mówią nasi kursanci

Kiedy lata temu tworzyliśmy tę szkołę Nikt nie myślał, że dziś (a wtedy kiedyś) będziemy mogli równać się z najlepszymi i najdroższymi w Polsce szkołami.

Nasza ocena to 4.65 (na podstawie 723 opinii naszych kursantów.)

Magda Relman

Instruktor: Marcin

Należę do osób którym wszystko ciężko przychodzi i bardzo się bałam, ale mile zostałam zaskoczona podejściem instruktora. Pan Marcin był bardzo cierpliwy i to Jemu zawdzięczam mój sukces. Szkoła bardzo dobrze przygotowuje, bardzo ciekawe zajęcia z teorii które wiele wyjaśniają.

Iza Baran

Instruktor: Łukasz

Bardzo miła atmosfera i super instruktor Pan Grzesiek. Uczyłam się na VW UP-ie i zdawałam na nim egzamin. Poszło gładko ;)

Paweł Kornaś

Instruktor: Maciek

Zdałem za pierwszym razem i polecam Pana Macieja. Konkretnie wytłumaczone i ćwiczone do skutku słabe punkty dały efekt. Szkoła na poziomie. Polecam.

0

Haki drogowe

Co warto wiedzieć, żeby nie zapłacić kary Bardzo często ciągniemy przyczepy nie sprawdzając danych w dokumentach, a problem powstaje kiedy do kontroli zatrzyma nas Policja lub...
Czytaj więcej

Telematyka w samochodach

TELEMATYKA, TELEMETRIA, a monitorowanie kierowcy – o co chodzi? Na polskim rynku już od kilku lat coraz bardziej upowszechniają się systemy pozycjonujące pojazdy...
Czytaj więcej

Mamowozy i Tatowozy – o co chodzi?

Czasy się zmieniają, ale ludzie są wciąż tacy sami .. Nasze wyobrażenia o idealnej rodzinie, rozwój motoryzacji oraz bogacące się społeczeństwo w obliczu technologii sprawia...
Czytaj więcej

Przyszłość kodeksu drogowego

Najbliższe lata 2019 i 2020 to będzie prawdziwa rewolucja dla kierowców. Rząd przygotowuje zmiany, które na wiele lat zmienią nasze zachowania na drodze. Już zniknął obowiązek posiada...
Czytaj więcej

Lustrzane Wypadki

Czym są autostradowe lustra i jak do nich dochodzi? W styczniu 2017 roku na autostradzie nr A1 pomiędzy Łodzią, a Piotrkowem Trybunalskim zderzyło się 76 samochodów po obydwu...
Czytaj więcej

Samochody B1 (L7e)

(L7e) to pojazdy czterokołowe tzw. CZTEROKOŁOWCE,  których masa bez obciążania nie przekracza 400 kg. Mogą to być zarówno pojazdy z karoserią i dachem (choć najczęściej wtedy z...
Czytaj więcej

Mobileye, czyli mobilne oko.

Co to jest Mobileye i jak działa? To najbardziej zaawansowany na świecie system wizyjnego bezpieczeństwa w pojeździe mający za cel zapobieganie wypadkom i koli...
Czytaj więcej

Wynajem samochodu – 11 zasad

Planujesz wynajęcie samochodu na wakacje? Chcesz wyjechać za granicę, czy będziesz jeździł po Polsce? Nasze porady pozwolą Ci podjąć bezpieczną i świado...
Czytaj więcej
1 2 3 7